ING start het nieuwe voetbalseizoen met een motivatiespeech. Met deze peptalk wil de bank het Nederlandse voetbal aanmoedigen onder het mom van: ‘Hulp, samen naar buiten nu. Niet opgeven. Lekker voetballen.’
Hoofdsponsor
De ‘oranje bank’ is hoofdsponsor van het Nederlands elftal en heeft zich tot 2022 verbonden aan de KNVB en het Nederlands voetbal. De samenwerking biedt een stabiele basis om (amateur)voetbal in Nederland te organiseren, verder te ontwikkelen en vooruit te helpen. De speech moet hier een bijdrage aan leveren.
Trommelgeroffel
In de video, een slideshow met foto’s, spreekt Peter Heerschop de luisteraar toe. Trommelgeroffel op de achtergrond, het tempo waarop de foto’s voorbijschuiven versnelt naarmate de video vordert, en af en toe wordt de overgang versierd met een effect.
Een voorbeeld.
Deze passage - ‘Overal in Nederland rolt de bal. Jongens, meisjes, mannen, vrouwen’ – is geïllustreerd met het volgende beeldmateriaal.
Hieronder zien we hoe de bal in Nederland rolt.
Daar hebben we de jongens.
Dit zijn de meisjes.
En mannen en vrouwen.
En niet de vergeten: de diverse samenleving, die met het onderstaande plaatje tot leven wordt gebracht.
Eerdere video's van ING in samenwerking met KNVB bevatten wél bewegend beeld.
Bewuste stijlkeuze
Is de diashow een bewuste stijlkeuze of moet de bank besparen op commercials? Bas Korsten, creative partner bij J. Walter Thompson, het bureau dat de commercial heeft gemaakt, legt uit waarom deze vorm is gekozen: 'De video gaat over de staat van het Nederlandse voetbal op dit moment. En met foto's kun je deze momentopnamen het best uitbeelden. Daarnaast worden er niet veel video's op deze manier gemaakt, waardoor het onderscheidend is.'