Acht op de tien Nederlanders met een hersenaandoening ervaart onbegrip als gevolg van hun aandoening. Dit blijkt uit onderzoek van de Hersenstichting. De resultaten laten zien dat men vooral onbegrip ervaart van vrienden en familie.
Veel mensen met een hersenaandoening zijn regelmatig overprikkeld, vermoeid of hebben problemen met geheugen en concentratie. Alledaagse activiteiten zoals boodschappen doen, werken of een uitstapje maken, zijn daardoor extra uitdagend. 'Met onze campagne ‘Samen voor Begrip’ vragen we juist op de Dag van de Overprikkeling een beetje meer begrip hiervoor,' aldus David Verschoor, directeur Hersenstichting.
Prikkelvriendelijk
Als onderdeel van de campagne lanceert de Hersenstichting op 23 juni - Dag van de Overprikkeling - een prikkelarme radio/tv commercial om op een prikkelvriendelijke manier extra aandacht en begrip te vragen bij het grote publiek. Hiermee laat de Hersenstichting een tegengeluid horen tegen het huidige reclamelandschap waar muziek, flitsende beelden en harde geluiden de boventoon voeren. 'Door op een opvallende manier rust in het reclameblok te brengen, hopen we dat mensen zich bewust worden van de hoeveelheid prikkels die als normaal worden ervaren. Om iedereen te laten beseffen hoe heftig het is voor veel mensen met een hersenaandoening als al deze prikkels bikkelhard binnenkomen. Want een beetje begrip doet wonderen', aldus Saskia Enneking, campagnestrateeg bij de Hersenstichting.
De prikkelarme commercial is ontwikkeld door Dear Amsterdam met hulp van ervaringsdeskundigen. Mensen met een hersenaandoening ervaren overprikkeling individueel anders; de een visueel, de ander auditief. Daarom is gekozen voor een uitgeklede commercial waarbij alle mogelijke prikkels zoals muziek, drukke beelden en voice-over zijn weggelaten.
Zie hieronder de prikkelarme tv-commercial.
Beluister hier de prikkelarme radio-commercial.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!