De Britse telefoonaanbieder Three lanceert een commercial onder de noemer: ‘#PhonesAreGood’. De video, gemaakt door Wieden + Kennedy Londen en regisseur Ian Pons Jewell, laat zien hoe de geschiedenis zou hebben gelopen met de invloed van smartphones. De centrale vraag luidt: is het leven écht beter zonder telefoons?
De fatale rots
Na deze vraag start de tweeënhalf minuten durende video waarin diverse scenario’s uit de geschiedenis voorbijkomen. Bijvoorbeeld de ondergang van de Titanic. Een medewerker aan dek ontvangt een alert over een naderende ijsberg. Hij rent in paniek naar de kapitein met het nieuws. De stuurman antwoordt: ‘Best avoid that. Go left.’ En de Titanic vaart sierlijk om de rots heen.
Hongerige neanderthalers
Ook komt Tinder aan bod, de koning wordt door de app geholpen in zijn zoektocht naar een potentiële vrouw. Deliveroo redt een groep hongerige neanderthalers, Instagram behoedt Eva voor het opeten van de giftige appel. En LinkedIn redt het Romeinse Rijk.
De campagne moet aantonen dat de komst van smartphones óók voordelen heeft. Want, zoals Shadi Halliwell, chief marketing officer bij Three, aangeeft: 'Hoe vind je anders je liefde terwijl je op de bank zit? Of nieuwe schoenen als je op het toilet zit?' Je moet alleen niet 24/7 op je mobiel kijken, is zijn boodschap.
Samsung heeft onlangs ook een satirische commercial gelanceerd (bureau Leo Burnett Isreal) over ons telefoongebruik. Het laat zien dat mensen tegenwoordig in paniek raken als hun telefoon leeg is, terwijl dit niet gekwalificeerd kan worden als een échte crisis. Het moet mensen, net als de video van Three, een ander perspectief geven.