‘100 procent rundvlees, ja hoor. Lik me reet’ en ‘door al die e-nummers zijn de burgers net zo lang houdbaar als plastic’; een greep uit de tweets die McDonald’s dagelijks ontvangt. Ze zijn onterecht, vindt de keten, en daarom start McDonald's een campagne die misverstanden over conserveringsmiddelen in rundvlees moeten wegnemen.
Jaren houdbaar
Over de hamburgers van McDonald’s gaan de wildste verhalen rond. Het eten zou, door de chemische toevoegingen, jarenlang houdbaar zijn. Meerdere mensen hebben dat uitgetest. Zo besloot de Canadese Dave Alexander een burger zes jaar te bewaren. Verrassend genoeg zag het voedsel er na al die jaren nog steeds eetbaar uit. Ook David Whipple uit de Amerikaanse staat Utah deed zo’n experiment. Hij bewaarde een burger 12 jaar en kwam tot dezelfde conclusie. Hij deelde zijn verhaal aan tv-programma The Doctors op CBS.
‘Conserveringsmiddelen zijn niet nodig’
McDonald’s doet al jaren zijn best om de reputatieschade naar aanleiding van dit soort incidenten te herstellen. Het merk heeft al diverse video's gemaakt met bezoekers die komen kijken hoe burgers worden geproduceerd, laat journalisten langskomen in een vleesfabriek en heeft een aparte pagina over het onderwerp gelanceerd. Nu komt McDonald's, in samenwerking met TBWA\Neboko, met de video ‘Meat Tweets’. (Heeft het merk dit concept afgekeken van Amerikaanse presentator Jimmy Kimmels, waarin beroemdheden ‘Mean Tweets’ in zijn talkshow voorlezen?)
De McDonald’s video, die vier weken lang betaald wordt uitgerold op social media, legt uit hoe rundvlees wordt verwerkt. Het filmpje neemt de kijker mee naar de vleesfabriek van OSI Food Solutions Europe in Duitsland. De medewerkers lezen de tweets, waarin mensen hun vermoedens over de conserveringsmiddelen uiten, hardop voor. Vervolgens komen er beelden van het productieproces voorbij, waarmee McDonald’s wil laten zien dat de burgers worden ingevroren en daarom geen conserveringsmiddelen nodig zijn.
De organisatie wil zo een kijkje in zijn keten en keuken geven, verklaart Eunice Koekoek, manager corporate communicatie bij McDonald’s Nederland. ‘Met Meat Tweets willen we mispercepties op een authentieke en eerlijke manier wegnemen door feiten te presenteren.’ Ze denkt dat de video overtuigend is, 'anders zouden we 'm niet maken'.
Context ontbreekt
Een kritische kijker zal wellicht niet helemaal overtuigd worden. Helemaal niet als hij het beeld van de 12 jaar oude hamburger nog steeds op zijn netvlies heeft staan. Het gebrek aan overtuigingskracht zou kunnen komen omdat details over het productieproces en de houdbaarheid in het filmpje ontbreken. Denk aan: Tot wanneer is de burger houdbaar? In welke omstandigheden blijven ze langer houdbaar? Hoe kan het dat een product soms minder snel schimmel vertoont? Mispercepties zijn lastig te ontkrachten met een video waarin weinig context wordt gegeven, maar het is al een stap in de goede richting dat McDonald’s de kritische tweets benoemt.