Opvallend genoeg wordt nog best vaak de opdracht gegeven - na het aanleveren van heel veel materiaal voor een branded content campagne: “maak maar iets leuks”, of “verzin maar wat”, of “ik wil iets met een viral”. Deze campagnes worden, ondanks alle inspanningen, helaas vaak geen succes.
Wanneer wordt een branded content campagne wel een succes? Met deze checklist, waarin vier praktische tips staan die ervoor zorgen dat jouw branded content campagne, gericht op vrouwen, opvalt én blijft hangen.
Tip 1: Het briefingsformulier
Voordat de redacties, vormgevers, fotografen e.d. starten met het produceren van de branded content is het van essentieel belang dat je afspraken met elkaar maakt en de verwachtingen (KPI’s) met elkaar bespreekt. Pas als de doelstellingen, focus, do’s en don’ts, looptijden, wel of niet afkopen van content en afspraken helemaal transparant zijn, dan kan de branded content productie beginnen. Goede en succesvolle branded content valt en staat bij een volledig ingevuld briefingsformulier. Dit formulier is dé checklist voor o.a. doelstellingen, focus, verwachtingen, routings en KPI’s van de campagne. Als alle doelstellingen helder zijn, dan is het formulier binnen een half uur ingevuld en kan de productie beginnen.
Tip 2: Advies van de commerciële redactie
De commerciële redacties die verantwoordelijk zijn voor de merken kennen de doelgroep én de merken door en door. Ze weten niet alleen wat werkt en aansluit bij de doelgroep, maar ook waar de doelgroep niet op aanslaat. De merken luisteren namelijk echt goed naar hun doelgroep. En de doelgroep bij het ene merk kan significant anders zijn dan bij het andere merk. Met alle insights en learnings die er voorhanden zijn, hebben deze redacteuren een ‘zesde zintuig’ ontwikkeld voor wat werkt, waar de doelgroep interesse in heeft en waar de gevoeligheden liggen. Met andere woorden: waar gaat de doelgroep op aan? Dit doen zij door middel van het bedenken van ‘haakjes en insteken’ voor de campagne. Indien er akkoord is gegeven op het haakje, dan kan er begonnen worden met de productie.
Tip 3: Focus
Focus klinkt als een toverwoord in branded content en dat is het ook. Probeer niet teveel boodschappen in één branded content verhaal te vertellen. Een lezer onthoudt meestal drie dingen, dus probeer niet alles te willen vertellen over je merk of dienst wat niet relevant is voor de doelgroep en deze productie. Houd de boodschap concreet en probeer het belangrijkste over te brengen. Durf hierin keuzes te maken.
Tip 4: Geen merknaam in kop/titel
Roger Verdurmen zei het ook al in zijn artikel: “Te veel het merk noemen in de tekst zelf ergert de lezer en schiet het doel voorbij”. Maar ook het noemen van het product of dienst in de kop/ titel van het artikel werkt niet goed bij branded content. Namelijk, goede branded content moet zo redactioneel mogelijk aan voelen voor de lezers zodat zij de inhoud écht interessant vinden. Daardoor werkt het niet goed om het merk in de kop / titel te noemen, omdat het dan te commercieel wordt en de doelgroep het minder snel gaat lezen. Overigens geldt dit ook voor logo’s en campagnebeeld. Dit kan voor branded content te commercieel overkomen en dan werkt stockbeeld beter.
Benieuwd naar de overige tips? Lees verder op dpggrow.nl.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!