Premium

Een drama zo’n virusuitbraak maar Corona biedt óók kansen

Geïsoleerd in de edit of thuis aan de keukentafel; Nederlandse productiehuizen moeten zich aanpassen aan de nieuwe realiteit.

Gevraagd naar de stand van zaken bij MediaMonks klinkt partner Jelle Kolleman vastberaden: ja, zij worden ook geraakt door de Corona crisis. Maar financieel zingen we het nog wel even uit. Het bedrijf heeft de mazzel dat men weinig voor opdrachtgevers werkt uit de zwaarst getroffen sectoren en meer voor digitale bedrijven als Google. ‘Al is dat meer geluk dan strategie.’, geeft hij toe.

MediaMonks: k​​​​​ansen voor marketing

‘Shoots en Evenementen gaan niet door, maar nu iedereen thuis achter een scherm zit, biedt dat natuurlijk wel kansen voor marketing.’, aldus Kolleman. De afgelopen week zijn wereldwijd tweeduizend medewerkers succesvol verhuisd naar home-offices. MediaMonks biedt haar klanten alternatieven aan zoals digital content studio’s.

Veel bestaand werk wordt opnieuw onder handen genomen, zegt hij. ‘We doen een hele hoop re-editing van bestaande campagnes en vooral de influencer oplossingen van IMA werken heel goed waar er originele content geproduceerd moet worden.’

Voor influencers verandert er verder weinig. Zij maakten hun content toch al zelf in en om het huis. En als een shoot buiten de deur echt noodzakelijk is, dan wijkt men uit naar kantoren zoals Singapore, of naar de eigen studio’s met minimale bezetting en hoge veiligheidsvoorschriften.

Kolleman verwacht dat de filmopdrachten de komende maanden onvermijdelijk zullen teruglopen. Dat is voornamelijk een drama voor de vele freelancers in de film industrie: cameramensen, editors en productieassistenten worden hard getroffen. Wat dat betreft vond hij het beeld van de Ministers Eric Wiebes (Economische Zaken), Wouter Koolmees (Sociale Zaken) en Wopke Hoekstra (Financiën) die het pakket noodmaatregelen bekend maakte ‘ongelooflijk mooi’.

Kolleman: ‘We mogen heel trots zijn dat we in een land wonen waar de overheid zo opkomt voor ondernemers, werkenden en zelfstandigen. Ik ben heel blij dat we worden ondersteund. Samen vechten we ons hier wel doorheen.’

FJ Amsterdam: gewoon doordraaien

Fabian Fraikin van FJ Amsterdam zegt dat het werk op dit moment operationeel nog gewoon doordraait. Op sommige gebieden is er zelfs weinig veranderd sinds de uitbraak. Het team van Fj had sowieso al de mogelijkheid om vanuit huis te werken. Meetings, pitches en presentaties verschuiven naar digitale omgevingen. Fraikin: ‘We overleggen nu vaker via Google Hangouts of Skype.’

Toch is FJ ook midscheeps getroffen door de crisis. ‘Uiteraard is in de horeca de pijn van het coronavirus duidelijk voelbaar, zo ook voor onze klanten uit de hotelwereld. Alle projecten staan hiervoor nu op een laag pitje.’

Voor andere klanten zoekt Fraikin naar alternatieven. Als shoots niet doorgaan met ‘echte’ mensen, wordt in overleg met de klant bijvoorbeeld een animatie gemaakt. Een andere oplossing is live streaming op set, waarmee klanten de productie vanuit huis kunnen aansturen. Terwijl de crew bezig is met de opnames, wordt deze direct live gestreamd naar de klant of het bureau. Het creatieve team en de klant kunnen onderwijl realtime communiceren met het productieteam.

Verder houdt hij samen met klanten reeds geaccordeerde campagnes tegen het licht. Is de toon en inhoud nog wel ethisch verantwoord in deze tijd? Fraikin: ‘Sommige onderwerpen komen in een hele andere context te staan.’ Samen met strategie, creatie en productie wordt dan naar een andere invulling gezocht. Opvallend: overheden verplaatsen opdrachten vooral. Commerciële klanten willen liever een alternatief.

Wat Fraikin treft is de solidariteit binnen de branche en de saamhorigheid. Er is veel onderling contact en mensen helpen elkaar waar mogelijk. Hij is enigszins gerustgesteld door de noodmaatregelen van het kabinet. ‘Dat is mooi voor de komende drie maanden, maar ik hoop dat de mind-set aan klantzijde zich ook snel herpakt’.

VEA: razend druk

Marion Koopman van branchevereniging VEA heeft het razend druk. De hele sector hangt aan de lijn voor vragen en advies. Koopman zag bij het uitbreken van de crisis dat als eerste de event- en activatiebedrijven werden geraakt. Aan de kant van de adverteerders is het met name de reisbranche en de horeca waar op dit moment grote klappen vallen. ‘Voor hen heeft corona de grootste impact.’

Volgens Koopman leidt deze ongekende noodtoestand ertoe dat de hele sector bezig is met een herpositionering. Voor sommige adverteerders betekent dat vooral heel hard op de rem trappen. Anderen pakken juist nu door, als ze zien dat veel handel van retail naar online verschuift bijvoorbeeld. Koopman merkt dat er een enorme behoefte is om ‘door te gaan’.

Ze ziet nu twee dingen gebeuren: er zijn bureaus en adverteerders die extreem versnellen terwijl anderen juist enorm vertragen. Het is een tijd om je positie te bepalen, om je business model tegen het licht te houden en om andere en nieuwe wegen te vinden. Online en digitaal zijn de way to go maar vlak radio en tv ook niet uit.

Feit blijft dat er marketing nodig is. De vele ogen die thuis aan het schermen geplakt zitten, ziet Koopman zeker als een opportuniteit. ‘Van daaruit kun je je herpakken. Alles wat in huis gebeurt, kunnen we harder aanzetten.’

Ze is op zich positief over de maatregelen van het kabinet. Daar spreekt vertrouwen uit en dat is goed voor de hele economie. Koopman kijkt wel met een schuin oog naar de implementatie. ‘Daar heeft de overheid niet zo’n goed trackrecord.’

Om branche- en sectorgenoten zo veel mogelijk tips en tricks te laten delen, heeft de VEA op haar website een community geopend. Deze is tot nu alleen toegankelijk voor leden. Voor niet-leden is daarnaast een mailgroep opgezet, zodat ze ook kun profiteren van de belangrijkste kennis en ervaringen. Koopman: ‘Dat gaat ook om heel praktische zaken. Zoals: hoe werk je thuis met de kinderen om je heen? En hoe zorg je ervoor dat je op afstand makkelijk kan blijven communiceren? En hoe hou je de cultuur binnen de organisatie op peil?

Koopman houdt er hoe dan ook de moed in: ‘Als we straks de nieuwe realiteit hebben geaccepteerd en merken dat het leven ook doorgaat, dan ontstaan er vast nieuwe mogelijkheden. Deze sector is zo creatief.’

Halal: regie op afstand

Gijs Determeijer is partner bij Halal. Ook zij zijn zo veel mogelijk op continuïteit gericht, zegt Determeijer:  ‘We zoeken doorlopend naar manieren om toch nog dingen te maken voor onszelf en onze klanten. Denk aan mini-crews, remote access voor klanten, in kleine studio’s of table top werken.’

Halal probeert dus met technisch kunst- en vliegwerk de afstand te overbruggen die is ontstaan nu mensen wordt aangeraden bij elkaar uit de buurt te blijven. Dat vraagt wel om wat aanpassingen. Determeijer: ‘We proberen meer lokaal te werken, ook met onze regisseurs en fotografen die in het buitenland wonen. We hopen bureaus en brands te inspireren om het soort content de komende tijd aan te passen.’

Ook Determeijer merkt dat de inhoud van campagnes ineens in een ander licht komt te staan door de snelle verspreiding van de Coronacrisis. Dat levert extra werk op, maar biedt ook kansen voor structurele veranderingen hoopt hij: ‘We merken dat brands nu erg goed nadenken over wat ze wel of niet willen en kunnen zeggen. Het zou mooi zijn als deze bewuste keuze om op een echte en oprechte manier te communiceren ook na afloop van de crisis blijft hangen.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie