Merken die verdwijnen (11): Marc Oosterhout over PvdA, SP, VVD, CDA, PVV en D66

Wat wordt overbodig, welk merk is rijp voor een overname en wie kan het simpelweg niet meer bijbenen?

'Verdwenen Merken' auteurs Richard Otto en Robbert van Loon blikken ditmaal vooruit. Branchegenoten geven hun visie op merken waarvan zij verwachten dat deze verdwijnen.

In deze aflevering:  Marc Oosterhout (N=5) over PvdA, SP, VVD, CDA, PVV en D66

Oosterhout: 'Wie heeft de verkiezingen nu eigenlijk gewonnen? Vroeg ik me de na de verkiezingen af. Tijdens de verkiezingsavond leek het wel of iedereen had gewonnen. En dat was feitelijk ook zo. Eigenlijk was er die avond maar een verliezer. De sociaaldemocratie. PvdA en SP verloren samen 30 zetels. En deze 30 zetels werden samen met de negen zetels die de VVD verloor netjes verdeeld over alle andere partijen. Kortom, een avond met alleen maar winnaars. Zelfs de VVD was ondanks het verlies een winnaar. De VVD werd de grootste partij.

Maar waren de middenpartijen ook allemaal echte winnaars? Of profiteerden ze vooral omdat de regeringspartijen zoveel verloren? Eigenlijk zijn er maar twee echte winnaars van de verkiezingen: GroenLinks en Forum voor Democratie. Klaver won met GroenLinks tien zetels en steeg naar 14 zetels. GroenLinks kan zomaar in de regering zitten over paar weken. Baudet won met Forum voor Democratie twee zetels. Nog niet veel, maar Baudet heeft zichzelf hiermee wel een groter podium gegeven. Twee winnaars. En veel verliezers.

De reden voor het succes van GroenLinks en Forum voor Democratie is eenvoudig. Beide partijen bedienen zich van een oeroud marketingconcept: vernieuwing. Beide partijen kiezen voor een andere vorm van politiek bedrijven. Uitdagender en ambitieuzer. Net als nieuwe merken - denk aan Google, Uber en AIRBNB - tarten de heren de regels van het spel. En zetten ze de boel op zijn kop. Baudet windt er geen doekjes om. ‘De oligarchie van de gevestigde politieke partijen is doorbroken’, hield hij zijn aanhangers voor. En Klaver had het lef om zichzelf met zijn dertig jaar – een jaar geleden werd hij nog snotneus genoemd- te profileren als de nieuwe premier van Nederland.

Maar ook als je naar de campagne van beide partijen kijkt dan zien we een heel nieuwe inzet van middelen. Jesse Klaver koos voor meet-ups. Een van oorsprong Amerikaans concept dat hij heel goed toepaste in Nederland. Voor het eerst liet GroenLinks ook niet-leden toe tot partijbijeenkomsten. En Thierry Baudet voerde rechtszaken om in beeld te komen. Hij verloor dan wel de rechtszaak tegen de NOS, maar speelde zichzelf wel in de kijker. Deze werkwijze herkennen we inderdaad van Uber en AirBNB. Zij zijn constant in een juridisch gevecht verstrikt met de gevestigde orde en de overheid.

Maar het allerbelangrijkste is dat beide heren een nieuw verhaal vertellen. Klaver vertelt ons het verhaal van de duurzame toekomst. GroenLinks is de Triodos van de politieke arena. Het verhaal van nieuw links, zou ik het willen noemen. Niet voor niets stelde Ronald Plasterk voor om PvdA en SP met GroenLinks te laten fuseren.

En Baudet vertelt het verhaal van nieuw rechts. Het verhaal wat we herkennen van de PVV maar dan onderbouwd met nieuwe feiten en filosofische inzichten. De aanpak van Baudet lijkt op die van Bolkestein, die het conservatief liberale gedachte dat Wiegel in de jaren zeventig had ingezet van een filosofisch fundament voorzag. Het heeft de VVD geen windeieren gelegd. Baudet durft hardop te zeggen dat er geen vluchteling meer Nederland in komt, tenzij wij er wat aan hebben. Een ultrarechts standpunt, maar zeer goed onderbouwd. Hij wil een ‘homeopathische verdunning van de Nederlandse waarden’ te allen tijde voorkomen. Frits Wester betichtte Baudet van rassendiscriminatie bij Jinek en Pauw aan tafel. Maar Baudet liet zich niet wegzetten als een racist. ‘Ik heb het niet over ras, ik heb het over waarden. Dat is heel iets anders meneer Wester’. Baudet vertelt het verhaal van rechts met nieuw elan en intellectuele overtuiging. Baudet zal zich daarin niet laten remmen tot de ‘oude’ garde.

Ik heb het idee dat we met deze verkiezingen voor het eerst de toekomst in het vizier hebben gekregen. We zagen twee partijen aan het werk - GroenLinks en Forum voor Democratie - die nieuw elan geven aan de politiek. Partijen die politieke innovatie brengen. En dat is precies wat PvdA, SP, CDA en D66 missen. Innovatie. En misschien PVV en VVD ook wel. Deze partijen zijn drastisch toe aan vernieuwing. Doen ze dat niet dan zie ik hun toekomst somber in.'

Lees ook:
Merken die Verdwijnen (1): Bert van der Veer over omroepen 
Merken die Verdwijnen (2): Tony de Bree over ABN Amro en Rabobank
Merken die verdwijnen (3): Patrick van der Pijl over Blokker
Merken die verdwijnen (4): Gonnie Spijkstra over NRC en Volkskrant
Merken die verdwijnen (5): Cor Molenaar over Airmiles
Merken die verdwijnen (6): Paul Moers over C&A 
Merken die verdwijnen (7): Hans Prummel over Kijkshop
Merken die verdwijnen (8): Lodewijk van der Peet over Marktplaats 
Merken die verdwijnen (9): Aart Lensink over Eredivisie
Merken die verdwijnen (10): Rens Muller over Metro

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie