WhatsAppen met Anne van Zalando

Thomas Welle, Social Media Planner bij Mediaxplain*, over de toekomst van de populaire chatdienst.

WhatsApp is op stoom. Meer gebruikers en steeds meer letterlijke bedrijvigheid. Wat betekent dit voor jou als gebruiker? Sinds 2009 heeft WhatsApp zich sterk geprofileerd als speler op de markt van messaging & sociale diensten. Alleen berichtjes naar je early adapter friends tikken is inmiddels verleden tijd binnen de app. De cross-platform berichtendienst heeft namelijk inmiddels nog zo’n 1 miljard andere actieve gebruikers wereldwijd. Een fanbase waar je U tegen zegt dus! Dan rijst de vraag voor de eigenaar van WhatsApp (Facebook) of het nu dan echt tijd wordt om van deze massieve bulk aan gebruikers commercieel te gaan profiteren.

“Vergeet niet dat wanneer er ergens advertenties te zien zijn, jij als gebruiker het eigenlijke product bent.” – WhatsApp, 2012

No Ads!
Jan Koum, oprichter van WhatsApp, heeft een handgeschreven quote van zijn compagnon Brian Acton op zijn werkplek hangen: “No Ads! No Games! No Gimmicks!”. Maar met een miljard gebruikers, komt toch een omslagpunt richting het omarmen van merken en organisaties om de hoek kijken. Het platform is nu in een positie om de wachtrij aan bedrijven een smak geld te vragen, voordat zij een kijkje in de keuken van deze cross-platform berichtendienst mogen nemen. Deze bedrijven zullen straks de WhatsApp gebruikers mogen kneden met hun (al dan niet tot content omgevormde) advertentieboodschap. Tijd voor jou om je zowel als gebruiker, als marketeer hier op voor te bereiden.

No Privacy!
Ooit stilgestaan en nagedacht over wat WhatsApp nu al van jou weet? De bak aan kennis maakt WhatsApp natuurlijk ook zo waardevol. Het verzamelen van data en ‘achter je rug om’ verkopen aan partijen die azen op personen zoals jij en ik, is op Facebook al jaren een feit. Via de likes die je op Facebook geeft, geef je onbewust allerlei informatie prijs. Velen van ons nemen dat voor lief. Met een verdere verzuiling van de meest populaire digitale diensten onder de vleugels van Facebook en Google, wordt het lastig om je hieraan persoonlijk te ontrekken. Privacy in een wereld waarbij gegevensuitwisseling plaatsvindt in een split-of-a-second is voor mijn generatie al vrijwel onbelangrijk geworden. En met het verder openbreken van het WhatsApp-netwerk geldt dat ook voor jou.





No Limits!
Volgens speculaties zal WhatsApp eerst inzetten op het aanbieden van specifieke berichten afgestemd op jouw vertoonde gedrag op WhatsApp en/of Facebook. Met jouw gegevens in handen kunnen ze je tenslotte á la minute een pushbericht sturen van een product of organisatie met wiens content je net een interactie mee aangegaan bent op een ander platform. Zo wordt Anne van Zalando niet uitsluitend de persoon die je van die handige stijltips stuurt via email, maar appt ze jou zodra jij hebt aangegeven dat je die nieuwe Nikes toch echt wel in je schoenenkast zou willen zien.





Deze relevante, maar voor velen toch wel intrusive vorm van communicatie zal in de eerste fase ongetwijfeld nog facultatief zijn. Met andere woorden: je kan het (nog) uitzetten. Voor merken en organisaties de taak om hier het FOMO-vaandel hoog te gaan voeren. Ondanks het feit dat je vrij bent om deze commerciële functie uit te zetten, moet zij je erin laten gaan geloven dat je dan toch écht wat mist! Je wilt immers een beetje connected blijven, toch? Jij schakelt de functie uit en de volgende dag vertelt een vriend wat voor een gave sneakers hij gisteravond last-minute nog even heeft gescoord. Niet door een suffe banner-for-all waar hij op klikte natuurlijk. Maar doordat Ronaldo zelf in een videoberichtje naar hem op WhatsApp aangaf dat dit toch wel de beste patta’s van nu zijn. Durf dat berichtje maar te missen.





Ik zeg: Yes, WhatsApp!


© Thomas Welle – Social Media Planner

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →