Dorito’s op tafel, flesjes Yakult bij het ontbijt en Apple-logo’s vol in beeld: wie ooit GTST heeft gezien, weet dat de soapserie graag gesponsord wordt. Vanaf deze week komt daar zelfs een betaalde verhaallijn bij: branded content voor modeketen WE Fashion.
Verhaal
Vaste kijkers weten dat GTST-karakter Nina Sander (Marly van der Velden) graag modeontwerpster wil worden. In de serie krijgt zij van WE Fashion de opdracht om een feestcollectie te ontwerpen. Kijkers zien op tv hoe dat in z’n werk gaat. Na de finale van deze verhaallijn op 16 november is de collectie ook echt in de winkel te koop.
Stap verder
‘De diepe verwevenheid tussen fictie en werkelijkheid maakt dit project uniek’, zegt Chantall Olthoff, marketing directeur van WE Fashion. ‘Wij werken al jarenlang succesvol samen met RTL rondom The Voice Kids. Daarin gaan we steeds een stap verder. Zo dragen kandidaten uit de show niet alleen onze kleding, maar gebruiken wij de kinderen ook als modellen voor onze shoots.’
Vrouwen 20-49 jaar
De marketing directeur vertelt dat zij werd benaderd door RTL, die een partner zocht voor branded content in de serie. Dat leek haar wel wat. ‘Wij waren op zoek naar een nieuwe manier om de harten van vrouwen van 20 tot 49 jaar te veroveren’, vertelt ze. ‘GTST heeft gigantisch bereik, waaronder veel vrouwen. Ik geloof persoonlijk dat branded content de toekomst van marketing is, dus ik wilde graag met RTL aan de slag.’
Samenwerken
RTL en WE werkten drie maanden lang samen aan het idee. Olthoff: ‘Dit is nog nooit eerder gedaan op de Nederlandse tv. Het is echt een cocreatie geworden. Heel bijzonder en spannend om zo samen te werken, twintig jaar geleden had je als adverteerder niet zoveel te zeggen. We zijn echt ver gegaan, zo hebben we de scenarioschrijvers alles verteld over hoe een ontwerpproces in elkaar zit en we hebben materiaal aangeleverd voor het atelier van Nina.’
Natuurlijke manier
Dat betekent niet dat kijkers vanaf nu constant WE-logo’s in beeld krijgen. ‘Product placement wordt vaak als storend ervaren. Het is veel overtuigender als de boodschap op een natuurlijke manier verwerkt is in het verhaal. We hebben geprobeerd een verhaallijn te maken die echt interessant is voor de doelgroep.’
WE is niet alleen aanwezig in de serie. Het merk komt ook terug in de reclameblokken van RTL en er is een speciale mode-game in de Meerdijk-app (de smartphone-app met extra content rondom Goede Tijden, Slechte Tijden).
Merkwaarden
De actie is volgens Olthoff geslaagd als de merkbeleving van WE Fashion verandert. ‘We meten met een brandtracker hoe de doelgroep ons merk waardeert. Ik verwacht dat waarden als “trendy” en “spreekt mij persoonlijk aan” zullen stijgen.’
Strategie
Jurian van der Meer, commercieel directeur Endemol Shine Nederland, vertelt dat de samenwerking met WE onderdeel is van de strategie: ‘We willen het sterke mediamerk GTST ontwikkelen tot een vooruitstrevend transmediaal platform, waarbinnen kijkers de content op diverse manieren tot zich kunnen nemen. Fans kunnen de serie al volgen op tv, social media en via de Meerdijk-app. De volgende stap die hier nu aan wordt toegevoegd is de winkelvloer waar fictie en realiteit elkaar ontmoeten.’
Hij hoopt binnenkort vaker op deze manier samen te werken met bedrijven.
Wehkamp
GTST werkte eerder samen met Wehkamp. In 2014 verkocht de webwinkel kleding uit de soap. Volgens RTL krijgt de redactie maandelijks honderden vragen binnen van kijkers die willen weten waar ze de outfits van de hoofdrolspelers kunnen kopen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!