Overslaan en naar de inhoud gaan

Vodafone verbetert zichtbaarheid fietser met interactieve jas

Vodafone Nederland heeft samen met de Fietsersbond een interactieve jas ontwikkeld: de Smart Jacket.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

De Smart Jacket helpt om het smartphone gebruik voor navigatie te elimineren. Hoe dit werkt: Voordat de fietser op pad gaat, voert hij een route in op zijn navigatie-app. De smartphone verdwijnt in een speciaal vak in de jas. Van hier stuurt de smartphone de route naar driehonderd ledlampen die zijn verwerkt in de mouwen van de jas. 

related partner content for mobile comes here

Afhankelijk van welke mouw er oplicht, weet de fietser welke bocht hij moet nemen. Tegelijk laten 289 led-lampjes op de rug die het omringende verkeer zien wat de fietser gaat doen. Een bewegingssensor in de mouw van de jas kan een ‘dank je’ of ‘smiley’ animatie triggeren waarmee de fietser andere weggebruikers kan bedanken wanneer ze zich gedragen als een heer in het verkeer.

Onderzoek van GfK, Vodafone Nederland en de Fietsersbond toont aan dat eenderde van de fietsers in Amsterdam de smartphone gebruikt tijdens het fietsen. Daarvan gebruikt 40% de smartphone om te navigeren. En meer dan de helft van de fietser zegt daarbij wel eens in gevaarlijke situaties te komen doordat ze onvoldoende aandacht voor het verkeer.

Deze conclusie spoorde Vodafone en de Fietsersbond aan om te kijken of mobiele technologie op een slimme manier gebruikt zou kunnen worden om een positieve impact te hebben op het verkeer. &;Na de eerste praktijktests zal de TU Delft het werk aan onze uitvinding voortzetten en de Smart Jacket verder ontwikkelen,&; zegt  Sabine van Loon, Head of Consumer Services bij Vodafone: 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in