Overslaan en naar de inhoud gaan

Verschijningsvorm digitale reclame van grote invloed op adblockers gebruik

De niet skipbare video-advertentie is met afstand de meest irritante digitale reclamevorm.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit onderzoek dat AdLantic uitvoerde in voorbereiding op het grote Adblockers Debat, dat Adformatie gisteren in samenwerking met Adlantic organiseerde in De Kleine Werf in Amsterdam. Voor het (overigens niet-representatieve) onderzoek stuurde Adlantic een stagiair in Utrecht de straat op om 288 winkelende onliners te interviewen.

related partner content for mobile comes here

Een onverwacht hoog percentage (48%) gaf aan een adblocker te gebruiken (volgens recent onderzoek van Adformatie 40%) en 17% zei dat te gaan doen. Positieve opsteker: 35% van de responden heeft geen plannen om op korte termijn een adblocker te installeren.

Irritatie door opdringerige advertising scoort hoog als motivatie voor het gebruik van adblockers. Een negatieve uitschieter is de unskippable video ad: 74% wil die dat die verdwijnt, alvorens te overwegen om de adblocker te verwijderen. Ook overlayers, full-page take-overs en ‘deceptive ads’  leveren bovengemiddeld hoge scores op de irritatieschaal.

Daarentegen heeft het publiek weinig tot geen probleem met de reguliere banner. Ook retargeting (het volgen van consumenten over het web) draagt nauwelijks bij aan irritatie over digitale reclame. Voor slechts 16% van de ondervraagden is dit een reden om de adblocker te handhaven.

Tijdens het event maakte IAB-voorzitter Nathalie Peters bekend dat , waarbij gebruikers van adblockers een venster krijgen gepresenteerd dat informeert over de noodzaak om banners te vertonen. Vanwege de urgentie van het adblockers probleem zou deze oplossing al over twee weken klaar moeten zijn. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in