De jarenlange neerwaartse spiraal in advertentieomzetten is daarmee tot stilstand gekomen. Volgens de cijfers van de 18 bij PMA aangesloten media-adviesbureaus was de omzet in tijdschriften 17,96 procent hoger dan in 2014: ruim 83,6 miljoen tegenover 70,9 miljoen het jaar ervoor.
PMA-directeur Johan Smit zegt daarover: ‘De hype dat alles naar digitaal gaat, is voorbij. Daarnaast zijn tijdschriftuitgevers ervan doordrongen dat ze merken rond magazines kunnen bouwen. Kijk bijvoorbeeld naar een nieuwe speler als New Skool Media.’
De dagbladen staan nog wel fors in de min. De omzet van PMA-bureaus was 86.032.000, waar in 2014 de omzet nog boven de 100 miljoen uitkwam. Het betekent een daling van 15,19 procent. Smit zegt dat dagbladen ‘nog altijd op zoek zijn naar een online verdienmodel’.
Tv is nog altijd het grootste mediumtype, met een aandeel van ruim 44 procent in de totale bestedingen, maar daar was ook een min in 2015: van ruim 615,7 miljoen in 2014 naar 580,9 miljoen vorig jaar.
Online blijft een grote groeier met inmiddels een aandeel van 22,68 procent in het totaal. De omzet die naar online ging steeg in 2015 met 13,43 procent naar 295,5 miljoen euro.
Out of home nadert radio
Door een forse daling enerzijds bij radio en een flinke stijging anderzijds bij out-of-home kruipen de omzetten die naar deze twee mediumtypen gaan dichter naar elkaar toe. De radio-omzet daalde bijna 12 procent van 146,3 miljoen naar 128,8 miljoen. Buitenreclame noteerde een plus van 18,4 miljoen en kwam in 2015 uit op 123,7 miljoen.
Bioscoop procentueel grootste stijger
Hoewel de bioscoopomzet veel lager is dan de andere mediumtypen, maakt dit medium procentueel de grootste stijging door: ruim 40 procent van ruim 3 miljoen naar 4,3 miljoen.
Totale bestedingen
De totale omzet van de PMA-bureaus was in 2015 ruim 1,3 miljard euro, nagenoeg gelijk aan 2014.