Premium

VEA uit stevige kritiek op Rabo-pitch

De gezamenlijke pitchcode uit 2013 wordt volgens VEA door Rabobank met voeten getreden.

Vorige week kwam Rabobank met , om een idee te bedenken voor een nieuwe Rabobank-campagne. De belangrijkste voorwaarde die Rabobank bij de ‘’ stelde, is dat de sollicitatie door een coalitie moet worden gedaan, van twee of meer partijen. De meeste reacties op Adformatie op het nieuws waren kritisch, en ook de reactie in de vorm van een (DDB & Tribal Amsterdam) was niet juichend. Nu komt ook de VEA met een kritische reactie. Volgens voorzitter Marc Oosterhout gaat Rabobank voorbij aan de afspraken die VEA en BVA vastlegden in .

Reactie Rabobank onderaan dit bericht.

 

Overtuigd ondertekend
Toegegeven, die pitchcode was geen idee uit de hoek van de adverteerders. Bureauvertegenwoordiger VEA nam het initiatief tot de code, maar de voorzitter van de Bond van Adverteerders (BVA), toen Jan Driessen, zette er met overtuiging een handtekening onder. Volgens VEA komen vooral punt 3 en 4 uit de code in het geding, dat zijn ‘Realistische vergoeding’ en ‘Respect voor auteursrecht’. Oosterhout: ‘Als je de voorwaarden van de oproep van Rabobank goed leest, dan zie je dat het auteursrecht van alle ideeën die worden ingediend, bij Rabobank komen te liggen. Ook op het moment dat de ideeën niet worden uitgevoerd en zélfs als ze worden uitgevoerd door een ander. Maar dat kan Rabobank niet zomaar opeisen. De rechten moeten bij de bedenker blijven.’ Een extra pijnpunt is volgens Oosterhout dat de coalitiegenoten een onterecht concurrentiebeding voor hun kiezen krijgen, ze mogen niets meer doen voor andere adverteerders in de financiële sector. ‘Dat is niet hoe de afspraken zijn gemaakt voor de pitchcode. Dan moet er ook een juiste vergoeding tegenover staan.’ Oosterhout is des te verbaasder over de gang van zaken, omdat Rabobank zitting heeft in het bestuur van BVA. ‘En het past ook helemaal niet bij het karakter van Rabobank, waar samenwerking hoog in het vaandel staat.’

Voorspelbaar riedeltje
Het tweede punt van kritiek is hoe Leendert Bikker, directeur communicatie van Rabobank, de bureauwereld wegzet. ‘In de communicatie rond de oproep heeft hij de reclamebureaus weggezet als degenen die het niet begrepen hebben. Dat als je een reclamebureau inschakelt, je het bekende voorspelbare riedeltje krijgt. De enige reden die ik kan bedenken waarom hij dat zegt, is effectbejag. Want hoe kun je dat nou serieus menen als je bijvoorbeeld ziet dat de Nederlandse bureaus het bij de jaarlijkse internationale Webby Awards, met tal van nominaties, het ontzettend goed doet? De Nederlandse bureaus staan zelfs internationaal goed op de kaart. Het dubbele aan die opmerking is dat de reclamebureaus tegelijkertijd wel mogen meedoen aan de pitch.’

Aanmeldingen ‘op niveau’
Er wordt goed gereageerd op de oproep van Rabobank, zegt Marianne Bruijn, advertising manager bij de bank. ‘De aanmeldingen zijn op niveau, we krijgen elke dag aanmeldingen binnen. Aan het einde van de week verwacht ik een piek, ik denk dat coalities zich goed willen voorbereiden, de aanmeldingen moeten aanstaande maandag binnen zijn.’ Rabobank maakt op 19 april al de selectie van de 5 meest veelbelovende coalities bekend.

 

Positief
Over het idee an sich is VEA overigens niet negatief. Oosterhout: ‘Creativiteit is gediend met het experiment. Het biedt ruimte aan creativiteit in een bredere zin. Het is spannend, want Rabobank heeft geen zekerheid over de uitkomst. Dat is gedurfd en daar heb ik waardering voor. Maar dan moet je het wel aanvullen met de juiste regels.’

Oosterhout ziet in de huidige bureaupraktijk overeenkomsten met de coalitie-gedachte die Rabobank heeft uitgesproken. ‘Bureaus zijn nu ook anders dan 5 jaar geleden. Dat geldt ook voor indeling in disciplines. De traditionele combinatie van copywriting en artdirection zie je niet veel meer. Reclamebureaus putten ook uit andere vakgebieden zoals design, technologie en formats. De gedachte is dus prima.’ De ‘pitch nieuwe stijl’ ziet VEA dan ook helemaal niet als bedreiging voor de reclamebureaus. ‘Nee helemaal niet, bureaus zijn net zo goed actoren in hetzelfde spel. Zij steken ook hun nek uit door coalities aan te gaan en dat zien zij als een kans en niet als een bedreiging.’

Reactie Rabobank
De bank wil op dit moment niet inhoudelijk reageren op de kritiek van VEA, laat Marianne Bruijn, advertising manager bij Rabobank, in een reactie aan Adformatie weten. Wel laat ze weten dat Marc Oosterhout en directeur Cees Wijnnobel van VEA worden uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek. VEA had overigens al om een onderhoud verzocht bij Rabobank.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie