Meerkat, de videolivestreamingdienst die werd gelanceerd tijdens SWSX-festival, heeft er een concurrent bij. Periscope werd in februari al gekocht door Twitter en is de nieuwste videolivestreaminingdienst.
Volgens geruchten kocht Twitter Periscope voor 100 miljoen dollar. De app kreeg gister al veel media-aandacht, zo schreef The Verge over de explosie in New York die enkele seconde later live te volgen was via Periscope.
Zowel Meerkat als Periscope streamen live portretvideo's naar volgers op Twitter terwijl er onderaan het beeld reacties en likes verschijnen. Verschillen tussen de apps zijn minimaal, maar waarschijnlijk wel doorslaggevend. Periscope onscheidt zich bijvoorbeeld met privéstreams. Gebruikers kunnen in de app aangeven dat alleen een aantal geselecteerde vrienden naar hun video mogen kijken, waarna zij via een pushbericht worden uitgenodigd.
Op beide apps kunnen gebruikers een videostream opslaan, maar alleen bij Periscope kunnen volgers deze daarna 24 uur online terugkijken. Bovendien slaat Meerkat alleen de video op, en toont Periscope ook wat er in de chat is gezegd.
Periscope heeft dus een aantal voordelen ten opzichte van Meerkat, maar Meerkat groeit tot nu toe dagelijks met 30% en heeft inmiddels al 12 miljoen dollar opgehaald. De vraag blijft of Twitter Periscope kan integreren in zijn eigen app.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!