Jongeren weten de weg naar het stembureau moeizaam te vinden. Van de jongeren met een migranten-achtergrond gaat zelfs driekwart niet stemmen.
Waar jongeren wel warm voor lopen, is muziek. En dan met name urban music, vertelt Jiggy Djé van platenlabel Noah’s Ark. 'Urban music is dè trend. Samen hebben we een enorm bereik. Met Kees de Koning (Top Notch) heb ik het er vaker over: Hoe kunnen we ons bereik aanwenden voor andere zaken? Dit is hét moment om jongeren te mobiliseren en na te laten denken over hun eigen toekomst.'
Beide partijen hebben de daad dit keer bij het woord gevoerd. Met de campagne IMETS (omgekeerd voor STEM!) willen ze jongeren aansporen om naar de stembus te gaan en 'de macht te kantelen'.
De campagne kwam mede tot stand met de hulp van INDIE Amsterdam en MAAK. 'Alleen al door de belangenloze mederwerking van de artiesten, hebben we de grootste politieke actie onder jongeren in Nederland weten te realiseren,' zegt Emilio de Haan (INDIE Amsterdam). Meewerkende artiesten zijn o.a. Broederliefde, Teske, Sticks, Typhoon, Ismail Ilgun, Lucas Hamming en Chef’s Special).
Daarnaast haakten Massih Hutak, Spotify, BKB Campagne buruea, YouTube, VICE, Paradiso, Vevo en FunX. Exterion, JCDecaux en VNP aan, door gratis hun netwerken ter beschikking te stellen.
Live Stemfeest
Een van de hoogtepunten in de campagne is het live stemfeest dat vannacht van start ging in de Tolhuistuin, Amsterdam. Voor dit feest was de stempas tevens toegangsbewijs. Bezoekers konden hier vanochtend vroeg als eerste hun stem uitbrengen. 'Zo kunnen jongeren de toon zetten en anderen aansporen om de macht te kantelen.'
De hele avond werd live uitgezonden via de Youtube kanalen van Top Notch, Noah’s Ark en Rotterdam Airlines
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!