Römer hield vanmorgen in De Telegraaf een pleidooi voor een reclamevrije publieke omroep. 'Daar doe je de kijker een plezier mee en we krijgen er twaalf procent aan zendtijd bij. Dat betekent wel dat we jaarlijks zo’n 180 à 200 miljoen euro aan geld mislopen en dat zou voor een deel moeten worden betaald uit belastinggeld.'
Daar ligt volgens Frank Volmer het probleem. Je legt dan de rekening bij de kijker neer. ‘Als je geen Ster meer hebt, mis je een derde van de mediabegroting. Wil je op dezelfde voet doorgaan met de programmacontent, dan moet de kijker meer belasting gaat betalen of een duurder tv-abonnement nemen.’
Elitaire publieke omroep
Volgens Römer is de publieke omroep nu te afhankelijk van marktaandelen. Hij denkt dat de NPO meer zou kunnen experimenteren 'als je de commerciële druk eraf haalt'. Kijkcijferkanonnen als Boer Zoekt Vrouw en Heel Holland Bakt kan je dan vervangen door iets nieuws. 'Het zijn fantastische programma’s, maar we zijn er ook aan verslaafd omdat ze belangrijk zijn voor ons marktaandeel.'
Volmer herkent zich totaal niet in het beeld dat de programmering wordt beïnvloed door Ster-inkomsten. ‘Programma’s als Boer Zoekt Vrouw worden gemaakt omdat het publiek daar heel graag naar kijkt en niet omdat wij er zo nodig reclames omheen moeten verkopen. Volgens mij is er geen relatie tussen die twee. Bovendien zijn wij een onafhankelijk instituut. Verder wil ik wegblijven van discussies over programma-inhoud. Maar ik denk wel dat je een elitaire publieke omroep krijgt als je programma’s wilt gaan maken voor kleinere kijkersgroepen.’
Ster droeg in 2016 volgens het jaarverslag voor 187.413.000 euro bij aan de mediabegroting.
Ster-directeur Frank Volmer: ‘Programmering NPO wordt niet beïnvloed door Ster-inkomsten’
NTR-directeur Paul Römer vindt dat Ster-reclame afschaffen goed zou zijn voor de publieke omroep. ‘Geen goed idee’, zegt Frank Volmer.
Word lid van Adformatie
Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.
Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement