Zes van de tien marcomprofessionals zeggen dat de hype rondom social media niet voorbij is. Toch concludeert Blauw Research dat de hype wel degelijk voorbij is. Het onderzoek werd in opdracht van Adformatie uitgevoerd onder 281 respondenten in media, reclame en marketing. Blauw constateert naar aanleiding van de resultaten:
- dat socialmediamarketing vaste voet aan de grond heeft gekregen
- dat social media worden omarmd door het bedrijfsleven
- dat social media prima naast traditionele media kunnen bestaan. Het is een aanvulling op traditionele media, geen vervanging van.
Daarom is de conclusie: de hype is definitief voorbij, social media are here to stay.
Overigens is het wel zo dat ruim 58% van de bedrijven social media als een neventaak naast alle bestaande functies beschouwd. Een derde huurt een extern bureau in.
Meer resultaten zijn te lezen in Adformatie Week 6, die vandaag verschijnt. Ook de coverstory van deze editie gaat over social media: Cor Hospes legt vakkundig de groeipijnen van socialmediabureaus - en adviseurs bloot en brengt het landschap in kaart. 'Iedereen met een Facebook-account noemt zich socialemedia-expert', zegt Ronald van der Aart van het online reputatiebureau RepMen. Schrijf een flinterdun boekje, laat het drukken in het buitenland en je bent een goeroe, zonder dat je ook maar enige bedrijfsachtergrond of ervaring hebt.'
Roos van Vugt (senior strategist Social Embassy): 'Tot op heden heeft slechts een handjevol grote organisaties echt geinvesteerd om uit te groeien tot een social company.'
Thomas Marzano (global head of brand communication) verwacht dat het nog vijftien jaar duurt voordat de de echte social businesses er zijn. 'Zo lang duurt het voordat de Millennials en Generatie Y op verantwoordelijke posities zitten en de klassieke leidersschapsstructuur van command en control is verdwenen.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!