Premium

Second Degree (part of Dept) begint eigen Newsroom met ervaren journalisten

Aan het hoofd van de redactie staat Freek Staps, voormalig chef van NRC Q en NRC Online

Dept agency Second Degree opent een eigen journalistieke redactie. Het bedrijf wil hiermee merkjournalistieke verhalen (branded journalism) maken voor klanten. Newsroom ontwikkelt redactionele strategieën voor merken en voert die ook uit, vaak in samenwerking met freelance experts. Een eigen data- en insights-team meet of de artikelen, video’s en podcasts daadwerkelijk de doelgroep bereiken.

Nieuwsgierige journalisten
De redactie bestaat inmiddels uit tien journalisten, redacteuren, podcastmakers, creatieven en vormgevers. Daarnaast heeft Newsroom een flexibele schil van vijftien journalisten die ook nog schrijven voor de krant of video’s maken voor RTL of De Wereld Draait Door.

‘Het zijn nieuwsgierige journalisten die graag mooie verhalen maken’, vertelt hoofdredacteur Freek Staps. Hij is voormalig Amerika-correspondent voor NRC Handelsblad en oud-chef van NRC Q en NRC Online. Zijn eigen nieuwsgierigheid naar de toekomst van marketing en journalistiek bracht hem bij Second Degree.

Scheiding tussen journalistiek en commercie
Bij NRC stond hij aan de basis van een nieuwe online strategie, waarbij hij ook vaak gesprekken voerde met klanten over gesponsorde artikelen. ‘Ik merkte toen al dat er vraag was naar journalisten om de stukken te schrijven. Mensen die snappen hoe je een goed verhaal maakt en weten hoe je het publiek bereikt. Dat was lastig voor de klant, want op de redactie zijn journalistiek en commercie strikt gescheiden.’

Merkjournalistiek
Hij verdiepte zich in het onderwerp en ontdekte dat steeds meer merken aan de slag gaan met branded journalism of merkjournalistiek. ‘Bedrijven en experts hebben interessante verhalen te vertellen. Vroeger moesten zij wachten tot journalisten besloten iets over ze te schrijven, nu kunnen ze zelf aan de slag. Niets houdt ze tegen om hun eigen verhalen te vertellen via social media of hun eigen website.’

Verhalen vertellen vanuit de doelgroep
Merken hebben verhalenmakers nodig, bedacht hij. ‘Traditionele reclame is: kijk mij eens geweldig zijn. Branded journalism is laten zien wat je weet en op die manier relevant zijn voor je publiek. En dat is nou net iets wat journalisten heel goed kunnen: een verhaal vertellen vanuit de doelgroep in plaats van vanuit een marketingperspectief. Wij kijken naar een bedrijf en stellen dan de vraag: wat is nou echt belangrijk?’

Professionalisering
Hij wilde daarmee aan de slag en stuurde een mail naar Bart en Paul Manuel, oprichters van Dept. Zij reageerden enthousiast en koppelden hem aan Martine Meijburg van Dept agency Second Degree. Zij was al langere tijd bezig met contentproductie, maar werkte voorheen met freelance journalisten. ‘We kregen steeds meer opdrachten, het was tijd om te professionaliseren’, vertelt ze. ‘Freek kwam precies op het juiste moment.’

Zij hadden dezelfde visie en daarom begonnen zij Newroom. De redactie werkt voor een aantal grote bedrijven, waaronder Centraal Beheer, Philips en Microsoft.

Impact op lange termijn
Meijburg: ‘Uit data-analyse blijkt dat inhoudelijke verhalen op lange termijn meer impact hebben dan productgeoriënteerde content. Daarom maken we voor Microsoft bijvoorbeeld longreads, podcasts en video’s over de impact van technologie op traditionele branches als de zorg en overheid. De focus van het verhaal ligt dus niet op de producten, maar over wat de bedrijven en organisaties met behulp van Microsoft-technologie bereiken.’

Dit is niet het eerste reclamebureau dat aan de slag gaat met branded journalism. Ook bedrijven als Dawn, FHV/BBDO en TBWA werken steeds vaker met journalisten. Meer over deze trend lees je in het volgende nummer van Adformatie.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie