Steenbergen: ‘Na een maand in deze nieuwe baan heb ik voor mijn gevoel meer geleerd dan de afgelopen zeven jaar in mijn werk.’
Per toeval belandde ze in de branche van werving & selectie. Toen ze na haar studie reageerde op een vacature bij Newpeople had ze geen idee van wat de baan inhield. ‘En ik wilde eigenlijk bij de brandweer’, lacht Steenbergen. Haar vader zat bij de vrijwillige brandweer zat en reed in een prachtige oude brandweerwagen, waar ze als kind op mee mocht rijden.
Te commercieel
‘Die wens zat zo diep dat ik me zelfs bij het Nederlands Instituut voor Brandweer en Rampenbestrijding aanmeldde. Helaas kwam ik de selectieprocedure niet door: ik werd te commercieel bevonden.’ Achteraf maar goed ook concludeert ze. Dat politiek-bestuurlijke is niets voor haar. Zo’n werkomgeving met rangen en standen, die hiërarchie. Benauwend, zegt ze.
Steenbergen: ‘Ik geloof juist in de kracht van samenwerken. Omgaan met mensen, veel praten, een commerciële Umfeld. Daar was ik aan het begin van mijn loopbaan erg naar op zoek. Het terrein van werving en selectie bleek het helemaal te zijn voor mij. De tijd bij Newpeople, VNU en later Persgroep was ontzettend gaaf en leerzaam en heeft me waanzinnig veel gebracht.’
Lastig
Haar vakgebied bestempelt Steenbergen als lastig: ‘Goede mensen binnenhalen is echt een vak apart. Alles valt of staat met goed recruitment.’ Ze pleit ervoor om recruitment niet onder Personeelszaken, maar onder Marketing en Communicatie onder te brengen. ‘De focus moet veel commerciëler zijn. Human capital is nu natuurlijk het modewoord, maar veel bedrijven missen nog de expertise om de juiste mensen te vinden, aan zich te binden en te behouden’, betoogt Steenbergen.
Haar nieuwe baan ziet Steenbergen als een ‘te gave kans om te laten lopen’. Ook al heeft ze het druk met een baby en een peutertje, de uitdaging om jonge hoogopgeleiden te begeleiden naar een baan als digitale marketingspecialist pakt ze met beide handen aan. ‘Het tekort op de arbeidsmarkt voor deze mensen is nijpend en wordt alleen maar groter’, aldus Steenbergen.
Quality time
Clevver biedt een intensief inwerk- en opleidingstraject waarin kandidaten worden klaargestoomd tot online marketeers. ‘Het is heel zwaar, maar aan het eind ben je klaar om je mannetje te staan in een corporate omgeving.’ Maar zwaar is het ook wel eens voor Steenbergen zelf.
‘Dat is het ondernemersaspect. Ik merk dat ik nog zo veel moet leren. Alles zelf doen, van kleine operationele dingen tot omvangrijke opdrachten. Maar voor mijn twee kleintjes maak ik elke dag quality time vrij en daar is geen speld tussen te krijgen. Zij zijn het allerbelangrijkst in mijn leven.’ Clever girl.