De bovenstaande poster van Radio 538 is in strijd met goede smaak en/of fatsoen. Dat oordeelt de Reclame Code Commissie (RCC) na een klacht van marketeer Johan Brouwer.
Associatie met porno
Brouwer klaagde bij de Commissie, omdat hij vond dat Radio 538 met de poster ‘bewust de associatie met porno oproept’. Radio 538 ging tegen de klacht in. In het verweer schrijft de radiozender: ‘Het betreft een zomercampagne en tijdens de zomer is het gebruikelijk dat schaarser geklede vrouwen worden getoond in reclame-uitingen. De abri maakt op een humoristische wijze een knipoog naar seksualiteit maar wekt geen associatie op met porno.’
Volgens Radio 538 laten de setting, houding en gezichtsuitdrukking zien dat de vrouw verkoeling zoekt. Ze heeft het warm, maar ze kijkt niet ‘hitsig’, zoals Brouwer dat interpreteert.
Overschrijdt de grenzen
De Commissie geeft Brouwer gelijk. Volgens de RCC overschrijdt de poster de grenzen van hetgeen wat volgens huidige maatschappelijke opvattingen toelaatbaar is.
In de uitspraak staat: ‘Weliswaar heeft de uiting geen directe associatie met porno, maar door de uitdagende, wijdbeense pose van de vrouw hint de uiting wel, zoals Radio 538 ook heeft gesteld, naar de seksualiteit van de vrouw.’
Kat of poes
‘Dat is niet zonder meer in strijd met de regels, maar de kat, die ook poes kan worden genoemd en de positionering ervan, maken dat de grens wordt overschreven. Het woord "poes" is dubbelzinnig en wordt in grove taal ook gebruikt voor het geslachtsorgaan van een vrouw.’
Duidelijk seksistisch
De Commissie vindt dat de vrouw zo ‘duidelijk op seksistische wijze’ wordt afgebeeld. Bovendien hangen de posters bij bushaltes, waar jong en oud er voor langere tijd ongewild mee worden geconfronteerd. Daarom luidt het advies aan Radio 538 om niet meer op een dergelijke manier reclame te maken.
Of de radiozender het advies opvolgt, is niet duidelijk. In een reactie zegt de woordvoerder van Radio 538: ‘We betreuren de uitspraak en voeren momenteel intern overleg over eventuele vervolgstappen.’
‘Worstlik’-campagne
Het is niet de eerste keer dat Radio 538 voor ophef zorgt met een campagne. Twee jaar geleden was er de ‘worstlik’-campagne die veel stof deed opwaaien.
Parodie
Brouwer was dit jaar niet de enige die zich stoorde aan de reclame-uiting, bleek vorige week uit reacties op sociale media. Een Amsterdamse vrouw besloot niet te klagen en maakte in plaats daarvan een parodie.
Volgens Annemarie Ubbels van Radio 538 zijn er ook veel positieve reacties. ‘We krijgen zelfs verzoeken om posters.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!