Overslaan en naar de inhoud gaan

Quest hoofdredacteur Thomas Hendriks moet RTL Late Night uit het slop trekken

Televisieproducent Blue Circle benoemt Hendriks per 1 september tot producent van RTL Boulevard en RTL Late Night.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Blue Circle benoemt Thomas Hendriks tot gedelegeerd producent van RTL Boulevard en RTL Late Night. Het laatste programma, dat gepresenteerd wordt door Humberto Tan, kwakkelt een tijdje. Uit de analyse die Arthur Terpstra van MAGNA in februari voor Adformatie maakte, bleek dat de kijkcijfers van RTL Late Night al een tijd aan het dalen waren. De daling heeft zich daarna voortgezet. In het eerste kwartaal van dit jaar haalde Tan cum suis een gemiddelde kijkdichtheid van 5,1 procent (doelgroep 25-54). In het tweede kwartaal van dit jaar zat dat rond de 4,4 procent, zo blijkt uit kijkcijfers die door Magna zijn aangeleverd. RTL Late Night scoort overigens altijd nog wel beter dan Jinek en Pauw. Over het eerste half jaar halen die gemiddeld zo'n 2,6 á 2,7 procent kijkdichtheid.

related partner content for mobile comes here

Verbreden
Hendriks is aangetrokken om de scope van de programma’s ‘substantieel te verbreden’. De ceo van FremantleMedia (waar Blue Circle onder valt), Georgette Schlick, motiveert het binnenhalen van Hendriks als volgt: ‘Hij beheerst de diversiteit van cross mediale creativiteit, begrijpt de inhoudelijkheid en het ritme van dagelijkse televisieprogramma’s en heeft daar een duidelijke visie op. Bovendien is hij als manager in staat grote groepen contentmakers te inspireren en met een duidelijke blik op de toekomst aan te sturen.’

Boulevard
Die skills zal Hendriks ook bij RTL Boulevard hard nodig hebben, want ook dat programma laat dit jaar een dalende lijn zien. Was de kijkdichtheid in het eerste kwartaal nog 4,7 procent (25-54 jaar), in het tweede kwartaal is daar nog maar 3,6 procent van over. RTL Boulevard is selectiever op doelgroepen met een lagere welstandsklasse.

Carrière
De televisiewereld is niet nieuw voor Hendriks. Hij werkte als creative director bij Joop van den Ende tv-producties en Eyeworks en was hij programmadirecteur van de zender Het Gesprek. Dat neemt niet weg dat Hendriks ook een groot printhart heeft. Hij startte zijn journalistieke carrière in 1983 als algemeen verslaggever bij de Haagsche Courant. Sindsdien werkte hij voor verschillende uitgevers van tijdschriften als hoofdredacteur. Een van die titels was het door hem bedachte jongensblad Webber. Sinds november 2010 was Thomas Hendriks hoofdredacteur van het populairwetenschappelijke maandblad Quest. Daar won hij twee Mercurs: Hoofdredacteur van het jaar in 2014 en Merkinnovatie van het jaar in 2015.

Overige benoemingen
Per 1 september wordt Anne-Greet Haars (adjunct-hoofdredacteur RTL Late Night) aangesteld als Hoofdredacteur van RTL Late Night. Haars en Jorien van der Plas (adjunct-hoofdredacteur RTL Boulevard) zijn verantwoordelijk voor de dagelijkse inhoud van de respectievelijke shows en rapporteren aan Hendriks.
Om de verbreding en uitbreiding operationeel in goede banen te leiden is Carolien Overgaauw per 1 juli aangesteld als Operations Manager van beide programma’s. Ook Overgaauw rapporteert aan Hendriks.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in