De robot die luistert naar de naam Pepper, gaat bestellingen opnemen en moet de klantenservice verbeteren. Pepper is een zogeheten humanoïde (op een mens gelijkende) robot die wordt gebouwd door het Japanse bedrijf SoftBank Robotics. De robot is gekoppeld aan #en-us/foreveryone">MasterPass, de digitale portemonnee van MasterCard. Hierdoor kan de robot ook digitale betalingen via verschillende kanalen en (mobiele)apparaten verwerken.
Een consument kan van Pepper gebruikmaken door de robot simpelweg te begroeten. Na het koppelen van het MasterPass account kan Pepper de consument persoonlijke aanbevelingen en aanbiedingen geven. De robot kan ook aanvullende informatie over producten geven en helpen bij het uitchecken en betalen van artikelen.
Ook in Nederland zijn de eerste robots aan het werk, met name in de hotelbranche. Hampshire Hotel The Manor in Amsterdam heeft sinds april de robot Hubo in dienst. De robot begroet bezoekers en kan een aantal taken van het receptiepersoneel uitvoeren, zoals het overhandigen van sleutelkaarten. In België heeft het Marriott Hotel in Gent al iets langer ervearing met het inzetten van robothulp.
In Adformatie nr8 (#week 19) een uitgebreid verhaal over de toepassingsmogelijkheden van robots in hotels en retail.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!