Eind juni werd bekend dat De Persgroep een bod heeft gedaan op Mecom, het moederbedrijf van uitgever Wegener. Door de overname krijgt De Persgroep één bedrijf van landelijke, regionale en huis-aan-huiskranten onder zijn hoede. De Persgroep wil 245 miljoen euro betalen voor Mecom.
Volgens de ACM kunnen adverteerders dan niet meer om de uitgeverij heen, zo meldt de instantie op haar site. Dat zou de prijs van advertenties kunnen doen stijgen, aldus de ACM. Nader onderzoek is daarom nodig. Zonder het onderzoek kan ACM de fusie nog niet goedkeuren.
De waakhond wil eerst onderzoeken of advertenties op radio, televisie en internet een goed alternatief kunnen zijn voor het adverteren in kranten. Ook wil de ACM kijken naar het drukken en bezorgen van dagbladen.
Uit onderzoek dat al is uitgevoerd, blijkt dat lezers van de regionale kranten van Mecom de landelijke dagbladen van De Persgroep nauwelijks als alternatief zien. Lezers van een regionale krant stappen zelden over naar een dagblad van De Persgroep.
Als gevolg van het besluit van ACM zal De Persgroep een vergunning bij de autoriteit moeten aanvragen om de overname te kunnen doorzetten. Daarna heeft de concurrentiewaakhond dertien weken de tijd voor een vervolgonderzoek.
Lees ook: Meer Belgen, minder TMG op de dagbladenmarkt.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!