De helft van alle Snapchatgebruikers bekijkt foto's en filmpjes van merken, blijkt uit een rapportage van het Deense bureau Snaplytics. Meer dan 50% van alle Snapchatgebruikers opende in het laatste kwartaal van 2016 content van merken. Zo'n 85% van de mensen die een 'story' van een merk heeft aangetikt, kijkt de verzameling foto's en video's helemaal tot het eind.
Dit staat in het Snapchat Kwartaalrapport Q4 van Snaplytics. Dit bedrijf (geen onderdeel van Snap Inc.) houdt bij wat er gebeurt op Snapchatkanalen en verkoopt inzichten en data aan merken en bedrijven.
Nauwelijks toegang
Dat Snaplytics zoveel gegevens kan vrijgeven is bijzonder. Normaal gesproken houden merken de resultaten van Snapchatcampagnes handmatig bij, omdat Snapchat nauwelijks toegang tot data verleent aan derden. Ook Snaplytics is niet gelieerd aan het medium. Thomas Cilius van Snaplytics zegt tegen nieuwssite Ventuebeat: 'Wij hebben een systeem gebouwd waarmee we data kunnen uitlezen zonder API.' Hij benadrukt dat zijn bedrijf alleen interacties met merken bijhoudt, geen gesprekken tussen individuen.
Volgers
Snaplytics onderzocht ook hoe volgers van merken bij die merken terecht komen. 65% zocht op de gebruikersnaam van het merk, 25% gebruikte een Snapcode (een soort barcode die je scant met je smartphone) en minder dan 10% kwam terecht bij het merk via een link.
Type content
Merken die Snapchat gebruiken verzenden gemiddeld drie berichten per week. 61% van deze berichten is video, de overige 39% zijn foto's. Een 'story' van een merk bestaat gemiddeld uit 11 foto's of video's.
Het onderzoek is gebaseerd op basis van data van meer dan 500 merken, 24.180 Snapchat-stories en 217.000 Snapchat-foto's. Op dit moment heeft het sociaal medium 161 miljoen gebruikers wereldwijd.