Premium

OMS biedt één-op-één bereik in audio met nieuwe digitale tak

Met OMX gaat de salesorganisatie naar unicasting. Directeur Joris van der Pol: 'Je zou het addressable audio kunnen noemen.'

OMS lanceert vandaag officieel haar ‘digitale zusje’ OMX. Daarmee vertegenwoordigt het saleshuis de ruim 35 digitale audioplatformen die onder de paraplu vallen van 538, Radio Veronica, 100% NL, Sublime FM, SLAM!, Sky Radio en Radio 10.

OMS-directeur Joris van der Pol: ‘We gaan doen wat we al een tijd heel graag willen. Met digitale audio kunnen we de targeting mogelijkheden van adverteerders vergroten. Dat is uniek voor de Nederlandse digitale audiomarkt. Vanaf vandaag kunnen merken een digitale audiocampagne inzetten om een unieke groep luisteraars te bereiken, op basis van regio, tijdvak en device.’

Persoonlijke aanbieding doen
Uit onderzoek* is gebleken dat digitale audio 33 procent bereik toevoegt aan FM. Daarnaast stijgt ook de aankoopintentie met gemiddeld 116 procent als luisteraars zijn bereikt op zowel digitale als FM audio. ‘Straks wordt het daadwerkelijk mogelijk een persoonlijke aanbieding te doen. Je zou het dus addressable audio kunnen noemen. Het bereik wordt gecombineerd met targeting.’

OMX gaat om het bereik te vergroten de FM-streams toevoegen. Van der Pol: ‘Radiozenders als 100% NL en 538 worden ook digitaal beluisterd. Maar ook wil OMX graag streamingdiensten aan het aanbod toevoegen en men is daarvoor in gesprek met verschillende partijen. ‘Met dat bij elkaar opgeteld, de 35 digitale platformen, de FM-streams, de derde partijen als streamingdiensten, denken wij het bereik wat we nu digitaal hebben ruim te overtreffen. We zitten nu al op een bereik van ruim 2,5 miljoen.’

Ook op de winkelvloer

Van der Pol denkt ook aan het aanbieden van plaatsen waar audio aanwezig is, zoals de winkelvloer. ‘Het sluit aan op onze visie dat het niet uitmaakt waar iemand luistert. Wij verkopen audio, waar dan ook. Een spot bij Edwin Evers kun je bij wijze van spreken doorvoeren naar een Albert Heijn-filiaal.’

Eerste programmatic audiocampagne
Naast schaal is techniek uiteraard essentieel. OMS gaat in zee met Trition Digital, een wereldwijd internet technologiebedrijf op het gebied van digitale audio. ‘Zij zijn in staat om grootschalig digitale audio aan te bieden aan adverteerders. Triton is een partij met veel developmentkracht en een groot team. Dat maakt het voor ons ook mogelijk om binnenkort de echte Nederlandse programmatic audiocampagne te faciliteren.’

Verkoop van audio als één geheel
OMX krijgt een eigen team van een man of zes, gaat als aparte tak opereren, maar er wel wordt nauw samengewerkt. ‘Wij geloven er namelijk in dat het de adverteerder zo makkelijk mogelijk moet worden gemaakt. We willen de verkoop van audio als één geheel neerzetten.’

Van der Pol heeft meer ambitieuze plannen. ‘We hebben een innovatieve digitale audio kalender ontwikkeld. De markt zal komende tijd met regelmaat van OMX horen.’

*Bron: MeMo² - MultiClient onderzoek 2016

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie