Door Rob van Bakel
Taco Bell heeft een nieuwe mobiele innovatie: Bestellen met je smartphone, ondersteund door een unieke GPS-functionaliteit. Dit is mogelijk gemaakt door de vernieuwde app van de Amerikaanse fastfood-gigant. Via de app kan je vanuit thuis je keuze maken, bestellen en betalen. In de aanloop naar je bezoek aan een Taco Bell-vestiging wordt er gebruik gemaakt van je GPS-locatie om je taco op de optimale temperatuur te ontvangen.
Het werkt simpel: Je zit thuis in je luie stoel en denkt erover na om een heerlijke taco te bestellen. Je pakt de app van Taco Bell erbij en bladert op je gemak door de duizend mogelijke ingrediënten voor je taco. Na wat wikken en wegen maak je op je gemak een keuze. Dat scheelt weer een stressmomentje voor de balie wanneer je niet goed hebt nagedacht over wat je wil bestellen. Vervolgens druk je op de ‘bestel’-knop en kan je gaan afrekenen via een koppeling tussen de applicatie en je creditkaart, bankrekening of cadeaukaart. Handig toch? Maar ik hoor je denken, dit is toch niet nieuw? Nee, dat klopt! Onder andere Starbucks introduceerde een tijd geleden al bestellen en betalen via een mobiele app. De vernieuwing zit hem in de toegevoegde GPS-functionaliteit.
Right on time door middel van GPS
Wanneer je namelijk je bestelling plaatst, wil dat niet zeggen dat je precies op tijd in de Taco Bell-vestiging bent. Het kan zomaar zijn dat je moet wachten tot je taco klaar is en het doel van mobiel bestellen verloren gaat. Of dat je een paar minuutjes later bent en je een lauwe en slappe taco in je handen gedrukt krijgt. Dat is natuurlijk niet de bedoeling! Daarom heeft Taco Bell een GPS-functionaliteit in de applicatie gebouwd. Wanneer je je bestelling plaatst, wordt deze bestelling ‘in de wacht’ gezet. Als je vervolgens binnen 200 meter van een Taco Bell komt, krijg je een pushnotificatie met de vraag of je de bestelling wilt bevestigen en ophalen. Je taco wordt per direct gereed gemaakt en zo wordt een soort ‘Just-In-Time’ levering van je bestelling toegepast. Het resultaat is een verse en warme taco, waar je niet op hoeft te wachten. Het enige nadeel is dat je de app toestemming tot je GPS-gegevens moet geven. Ben je een beetje huiverig om deze specifieke informatie prijs te geven? Dan kan je alsnog zelf een tijd voor het ophalen van de bestelling invullen, met het risico op lang(er) wachten of lauwe taco’s.
Gimmick of toekomst?
Dit is een leuke gimmick om de aandacht van generatie Y en Z op te eisen, meer niet. Toch? Mijn inziens gaat het verder. Ik denk dat we in de loop der tijd meer deze kant op gaan. Want dat is waar fastfood om draait: gemak en snelheid. Door de klant actief in de supply chain te betrekken, wordt zowel het gemak als de snelheid opgekrikt. Dit terwijl het bestelproces voor de klant meer rust met zich meebrengt. Er hoeft namelijk niet meer overhaast aan de balie besloten te worden wat de hap van de dag wordt. Het is dus een goed voorbeeld waar de behoeften van de consument, business doelstellingen van Taco Bell en een technologische oplossing op een juiste manier samenkomen. Wanneer je dit als een van de eersten goed toepast, kan het zeker tot meer (mobile) loyalty onder bijvoorbeeld generatie Y en Z leiden. Zij zijn immers voortdurend op zoek naar mobiele nieuwigheden en meer gemak, exact hetgeen wat Taco Bell hier levert. De consument zal snel het nut van deze app en de GPS-functionaliteit inzien, waardoor naar mijn verwachting het grote gros van de klanten de locatie gegevens zal willen delen. Toekomstmuziek zou ik dus zeggen! Voor ons is het alleen nog wachten tot ketens als McDonalds, KFC en Burger King dit overnemen, want Taco Bell is (nog) niet in Nederland en België te bewonderen…
Rob van Bakel werkt bij Yourzine
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!