Adblockers zijn niet van vandaag of gisteren. Maar de populariteit van deze programma's groeit razendsnel. 14% van de Nederlanders heeft inmiddels een advertentie blokkerende plug geïnstalleerd. Publishers koesterden zich in de waan dat advertenties op de iPhone beschikbaar zouden blijven. Maar met de recente release van Ios9 ligt ook die illusie aan duigen. Adblockers maken het voor het eerst mogelijk advertentieloos content te consumeren op iPhone of iPad.
Adblockers worden door honderden miljoenen mensen gebruikt. De populairste adblocker is Adblock Plus, dat claimt 300 miljoen gebruikers te hebben. Een andere grote speler is Adblock, dat naar eigen zeggen 40 miljoen gebruikers heeft. Beide diensten blijven in populariteit stijgen: het aantal gebruikers van Adblock Plus steeg het afgelopen jaar met 50 procent.
Persgroep-directeur Christian van Thillo maakt zich ernstig zorgen over deze ontwikkeling. Nu al wordt 15% van alle advertenties van de Persgroep niet meer getoond omdat bezoekers een adblocker gebruiken. En Van Thillo verwacht dat dit percentage gaat stijgen, nu iPhone- en iPad-gebruikers adblockers kunnen installeren. ‘Het zou de doodsteek zijn voor onze toekomst,’ zei hij onlangs in het NOS Journaal.
Een oplossing is dringend gewenst, maar is niet zomaar voor handen. De Amerikaanse tak van het IAB overweegt juridische stappen tegen adblockers, maar dit is een riskante optie. In Duitsland liep de gang naar de rechtbank eerder uit op een teleurstellende uitspraak, althans voor online publishers. De consument heeft het recht om advertentieblokkades te installeren.
Is het op advertenties gebaseerde businessmodel van online uitgevers te redden? Zo nee, waarom niet. En zo ja, hoe? Graag uw mening!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!