Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlander praat liever met een mens dan met een chatbot

Het kan nog wel even duren voordat de nieuwe technologie massaal omarmd wordt.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Nederlanders zijn nauwelijks bekend met chatbots – computerprogramma’s die automatisch antwoorden op klantvragen via berichtendiensten als Facebook Messenger en Amazon's Alexa. Zo weet ruim de helft van de Nederlanders (53%) niet wat een chatbot is, terwijl slechts een derde (36%) een keer bewust een chatbot heeft gebruikt.

related partner content for mobile comes here

 

Het meest bekend zijn chatbots bij de jongere generaties. In de leeftijd van 18 tot 24 jaar is bijna driekwart (72%) bekend met de term, tegen 21 procent in de leeftijd boven 65-jaar. Dit blijkt onder andere uit het Mobile Travel Report van reiszoekmachine

Kayak.nl, dat vandaag is gepubliceerd. 

dat vandaag is gepubliceerd. 

 

Kwart Nederlanders zocht vliegtickets of hotels via chatbot

Van de Nederlanders die weleens een chatbot hebben gebruikt, deed 64% dat om vragen of klachten neer te leggen bij de klantenservice na een online aankoop. Een derde (32%) gebruikte een chatbot om specifieke producten op te zoeken tijdens het online shoppen, terwijl een kwart (26%) een chatbot inzette voor het zoeken van vliegtickets of hotels.

 

Ondanks dat weinig Nederlanders bekend zijn met chatbots, onderkennen ze wel de voordelen ervan. 40% van de respondenten ziet als grootste voordeel de continue, 24/7 beschikbaarheid van chatbots. 32% verwacht vooral voordeel in de vorm van een snelle antwoordtijd.

 

Gemengde gevoelens

Hoewel Nederlanders dus wel de voordelen inzien van chatbots, heeft een - Europees gezien - opvallend hoog percentage z'n bedenkingen over het gebruik. De belangrijkste argumenten:

  • Ik praat online liever met een echt persoon (39%)
  • Chatbots begrijpen mij waarschijnlijk niet goed genoeg (26%)
  • Ik maak me zorgen over databeveiliging (23%)
  • Ik praat liever niet met computers (20%)


Londen favoriet bij desktop- en iPhone-gebruiker

Voor het Mobile Travel Report werd ook gekeken naar verschillen in boekingsgedrag op basis van de gebruikte devices. Hieruit blijkt dat iPhone- en desktop-gebruikers het liefst naar Londen reizen, terwijl Bangkok de favoriete bestemming is van de  Android-reizigesr.  Daarnaast blijkt dat Ios-gebruikers in luxere hotels overnachten. Een kwart overnacht het liefst in een hotel met 5 sterren.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in