Uit de cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor blijkt dat Nederlandse consumenten in 2014 gezamenlijk 13,96 miljard euro hebben uitgegeven. Aan online aankopen is 7,02 miljard euro uitgegeven en aan online diensten 6,94 miljard euro.
Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org: 'De groei van online bestedingen over heel 2014 bedraagt 8,4 procent. De aanjager hiervan is de groei aan bestedingen in de tweede helft van 2014 die 11,9 procent bedraagt, de hoogste groei in het tweede half jaar van de afgelopen vijf jaar. Daarmee lijkt er sprake van een opwaartse trend. Consumenten vinden meer dan ooit hun weg naar online aankopen, thuis, op het werk, in de winkelstraat of zelfs in de winkel.'
De zeven miljard euro die Nederlanders in 2014 online uitgeven aan de aankoop van producten - als kleding, elektronica en speelgoed - vertegenwoordigt 10,2 procent van de totale bestedingen aan productaankopen. Als het gaat om de aankoop van diensten - zoals reizen en verzekeringen - is een ander beeld vast te stellen. Twee derde van alle bestedingen aan aankopen komt voort uit een online kanaal.
Cross Border-aankopen
In 2014 heeft 20 procent van de Nederlandse bevolking één of meerdere aankopen gedaan via niet Nederlandstalige websites. Naar schatting besteedt deze groep 'Cross Border'-kopers 390 miljoen euro aan hun online aankopen in het buitenland. Daarmee vertegenwoordigt Cross Border drie procent van de totale online bestedingen in het afgelopen jaar. Vooral Chinese en Duitse webwinkels zijn populair: 23 procent van de Cross Border-omzet gaat naar Chinese webwinkels en 18 procent naar Duitse webwinkels.
Klik hier voor het hele onderzoek en de interactieve video.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!