MediaMarkt stopt met de opzet van de prijsacties zoals btw-weg-ermee en de kortingsacties op Black Friday.
Het concern reageert hiermee op kritiek van consumenten die zich belazerd voelen door de acties. Prijzen zouden vlak vóór de actie fors zijn verhoogd en tijdens het actieweekend met korting nog hoger zijn dan een paar dagen eerder.
Zo stond een een Bosch-condensdroger eerst te koop voor 388 euro, maar bleek de prijs in het actieweekeinde 499 euro. Met 21 procent btw-korting betaalden Mediamarkt-klanten alsnog 412,37 euro, ruim 24 euro meer dan de week ervoor.
Dynamische prijzen
Volgens MediaMarkt komt dit doordat het werkt met dynamische prijzen waarin het de prijzen van de concurrentie direct volgt. Prijzen kunnen daardoor dagelijks omlaag, maar ook omhoog bewegen, zegt het elektronicaconcern. 'Op die manier kunnen wij de klant altijd de beste dagprijs garanderen. In combinatie met de BTW dagen wordt dit door veel klanten niet zo ervaren.'
MediaMarkt zegt het 'erg vervelend' te vinden dat er zoveel klanten zijn die de campagne en prijsbeleid als negatief ervaren.
Woordvoerder Ruth Leijting: 'Wij nemen dit zeer serieus, de signalen van onze klanten zijn echt bij ons binnen gekomen. We zullen daarom ons prijsbeleid in combinatie met een kortingsactie herzien, en onderzoeken een andere insteek voor toekomstige campagnes.' Hoe die er precies uit gaan zien kon Leijting nog niet zeggen.
Winstdrukker
De prijsacties bijvoorbeeld bij Black Friday blijken overigens ook weinig op te leveren voor het concern. De kortingen die het bedrijf gaf drukten niet alleen de winst, maar zorgden ook niet voor een significante omzetstijging.
MediaMarkt heeft consumenten inmiddels aangeboden het bedrag te compenseren dat ze toch te veel zouden hebben betaald.