De overdracht vond deze week plaats tijdens de ledenvergadering van de branchevereniging. Oosterhout is partner en mede-oprichter van het zelfstandige N=5. Zijn benoeming is wat dat betreft een trendbreuk, de afgelopen decennia waren de bureaunetwerken hofleverancier. Voor Ralph Wisbrun (JWT Amsterdam), waren onder meer Herberth Samsom (DDB), Jacques Kuyf (destijds FHV BBDO), Harry Kramp (destijds PPGH/JWT), Rob Benjamens (Benjamens Van Doorn/EuroRSCG) en Albert Winninghoff (N&W/Leo Burnett) voorzitter van de vereniging.
In zijn eerste toespraak gaf Oosterhout aan te willen voortbouwen op de fundamenten van de afgelopen jaren. Hij is van mening dat de Vea een meer expressieve rol zou moeten vervullen met als hoger doel: meer erkening van creativiteit als economische waarde. 'Wij moeten de waarde van creativiteit onmiskenbaar duidelijk maken. Natuurlijk door verder te gaan met de verkoop vak, zoals we dat de afgelopen jaren hebben gedaan. Met de Effie. Met de 24 uur van de Reclame. Met ons talentenprogramma. Maar ook moeten we harder en duidelijker opkomen voor de economische waarde van creativiteit. Niet als zeurpieten of als vakbondsleiders, maar als bevlogen protagonisten van ons vak, offensief en progressief.'
De Vea zegt meer dan nu een gezicht te willen krijgen in Den Haag en Brussel. 'De Vea moet durven om een aantal heikele punten, zoals honorering, conflicting accounts of auteursrecht, die de economische waardering van bureaus onder druk zetten aan de orde te stellen.'
Onder voorzitterschap van Ralph Wisbrun onderging de Vea een gedaanteverwisseling met als doel actieve belangenbehartiger voor een brede reclame-bureausector op te treden. De organisatie kromp flink in, de prijs voor lidmaatschap ging omlaag en er werden 33 nieuwe leden geworven.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!