Dat blijkt uit cijfers van GroupM over de eerste anderhalve maand van dit jaar (1 januari 2017 tot en met 16 februari 2017, in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar). Kijkcijferkanon The Voice of Holland weet nog wel fors te scoren, maar dat verhult dat het met name door de week minder gaat met de zender. Vooral in de doelgroep 20-34 vallen forse klappen in alle timeslots.
Vooravond
In de doelgroep 20-49 verliest RTL4 in de vooravond 1,1 procent (naar 19,4 procent) marktaandeel. In 25-54 1,3 procent (naar 19,6). Maar vooral in de doelgroep 20-34 is er een forse daling in de vooravond: -5,7 procent (van 24,1 naar 18,4 procent).
Head of trading Remon Buter: ‘In het tijdvak 18.00-20.30 is in de doelgroep 20-34 de daling het grootst en verliest RTL4 een derde van de kijkers. Men kijkt veel minder naar GTST, waarvan de kijkdichtheid van 6,6 naar 4,2 is gegaan.'
Primetime
In primetime zien we dezelfde ontwikkeling. Ook daar lijkt RTL4 een probleem te hebben in met name de groep 20-34. De daling van het marktaandeel is daar 4,7 procent (van 21,3 naar 16,6).
In 20-49 gaat RTL4 van 19,7 naar 17,8 (-1,9 procent) en in 25-54 -1,8 naar 17,9.
Late avond
De daling in primetime is volgens Buter groter dan in de late avond (22.30 uur-23.15 uur), met RTL Late Night. Hier is sprake van een lichte daling. Daar verliest RTL4 in 20-34 bijna 3 procent marktaandeel, in 20-49 1,4 en in 25-54 1,0.
MAGNA concludeerde in zijn analyse van RTL Late Night dat het ‘een feit blijft dat op een commercieel belangrijke doelgroep als 25-54 jaar RTL Late Night nog altijd veel beter presteert dan Jinek en/of Pauw.’
RTL7
Door de daling in marktaandeel van RTL4 staat het totaalaandeel van RTL onder druk. Maar een lichtpuntje is dat RTL7 het vanaf januari dit jaar beter doet dan in dezelfde periode een jaar eerder. In alle doelgroepen en tijdvakken noteert de zender een plus, maar met name in 20-34 is er een behoorlijke stijging.