Overslaan en naar de inhoud gaan

John de Mol wil praten met TMG-personeel en grootaandeelhouder Van Puijenbroek

De Talpa-eigenaar gelooft in De Telegraaf, maar wil meer snelheid en kwaliteit.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Wie denkt dat De Mol het wat rustiger aan wilde doen, omdat hij twee jaar geleden Talpa Media aan het Britse ITV verkocht, zit ernaast. Want Talpa Media is ‘slechts’ een onderdeel van zijn eigen Talpa Holding.

En met die holding heeft De Mol nog altijd grootse plannen. Hij heeft de belangrijkste radiostations dus al in handen, zit diep in tv (SBS Broadcasting), zet stappen met online video samen met TMG en wil media, content, data en sales aan elkaar verbinden.

Nederlands mediabedrijf bouwen
Vandaag zegt hij dat hij 'een Nederlands mediabedrijf wil bouwen' dat het hoofd moet bieden aan de grote internationale spelers als Google en Facebook die nu online al het reclamegeld naar zich toetrekken.

Een paar uitspraken: ‘De oude media, waaronder kranten en tv, moeten een enorme omslag gaan maken om het te gaan redden tegenover nieuwe media die een grote voorsprong hebben.’

En ook: ‘De Telegraaf is een journalistiek bedrijf dat prima inhoud levert. Maar de vorm, de snelheid en de kwaliteit moeten worden veranderd om toekomstbestendig te zijn in het huidige medialandschap.’

Hij wil dus een crossmediale onderneming creëren en wie weet gaat hij nog wel een beetje ‘cherry picken’ als hij TMG eenmaal in handen heeft.

Gijzelen
De Mol en concurrent Mediahuis/VP Exploitatie moeten voor 8 maart met een uitgewerkt voorstel komen.

De keuze voor de belanghebbenden binnen TMG is niet zo moeilijk: 280 miljoen versus 250 miljoen. Het is alleen niet te hopen dat De Mol enerzijds en de Van Puijenbroek familie anderzijds elkaar als grootaandeelhouders gaan ‘gijzelen’. Ze hebben elkaar ook nodig. Allebei willen ze TMG van de beurs halen. Daarvoor is 95 procent van de aandelen nodig.

De vraag is wie het meest gehecht is aan zijn belang in TMG. Vertraging zou ongezond zijn voor het toch al stroef draaiende Telegraaf-concern.

Strategie
De uitspraken van De Mol in De Telegraaf van vandaag geven hoop. Hij wil de komende tijd gaan praten met TMG-top en personeel én grootaandeelhouder VP Exploitatie of men op één lijn zit met de strategie. 'Ik heb geen zin om een bedrijf te kopen om vervolgens met 200 journalisten te gaan rollebollen.'

Foto: ANP

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in