Gedurende de week vinden daar de ADC Awards en The One Show plaats, evenals de Creative Summit. Daarnaast zal hier dagelijks een interview met een Nederlandse creatief in New York te lezen zijn.
De eerste twee afleveringen waren met Nick Klinkert van Droga5 (die daar binnenkort weggaat), Menno Kluin van Deutsch en Eng-San Kho, die sinds 1994 in New York zit en 10 jaar geleden de branding agency Love and War is begonnen, dat gespecialiseerd in de hospitality industrie.
Hoe ben je terecht gekomen in New York?
‘Ik had plannen om twee weken naar NYC te gaan, even Amsterdam ontvluchten. Ik had California al gezien en was erg benieuwd naar deze stad. Geen idee wat me te wachten zou staan. Die twee weken zijn 23 jaar geworden.’
Heb je nog enige binding met de Nederlandse industrie?
‘Ik weet van mijn nichtje Yuki Kho dat de creatieve industrie in Nederland booming is. Je ziet steeds meer agencies internationaal opereren. Het is extra tof om te zien dat er steeds meer creatieven zijn die niet meer onder 1 titel te vangen zijn en zichzelf heel breed kunnen inzetten, zonder aan kwaliteit in te boeten.’
Wat heb je zoal in New York gedaan? Vertel daar eens over.
‘Ik begon mijn carrière hier bij een start-up en was daar voornamelijk bezig met broadcast design. Vanuit daar ben ik voor een animatieproductiebedrijf gaan werken, Hornet, en hielp daar de partners met de ontwikkeling van hun eerste “directors roster” en het overzien van al het creatieve werk. Hornet is in de loop der tijd uitgegroeid tot een van Amerika’s leading commercial production companies.
‘Mijn eigen bedrijf Love and War is inmiddels 10 jaar oud en we zijn sinds 4 jaar bijna exclusief werkzaam voor de hospitality industry in Amerika. Wij ontwikkelen brand concepts voor hotels, member / social clubs, restaurants, bars, et cetera. Het geeft erg veel voldoening om te kunnen werken aan de gehele experience, van concept tot interior design, lighting en communications.’
Wat is er bijzonder aan de hotel of hospitality industrie – en waarom ben jij daar specifiek goed in?
’Vanuit creatief oogpunt is het een van de weinige industrieën die branding echt op waarde weet te schatten en het om die reden begrijpen en dus weten te waarderen – zeker in Amerika. Een hotelgroep ziet branding niet als een dun laagje communicatie, maar een als een wezenlijk onderdeel van de gehele guest experience. Ik denk dat ons bedrijf het vooral goed doet door de mix van talent dat we aan board hebben – veel ontwerpers die strategisch kunnen denken en omgekeerd: strategen die design doorgronden. Het helpt ook dat we zonder persoonlijke design agenda al het werk aangaan. Het kunnen werken aan een re-brand van een Plaza Hotel en het ontwerpen van een taco/night club joint in Miami is daarvan het resultaat.’
Wat is jouw American dream?
‘Ik leef mijn eigen Holland Dream: een eigen zaak met een prachtige familie in NYC.’
Deze week vindt Creative Week plaats, wat pik jij daarvan mee?
‘Wij hebben in eerste jaren van het bedrijf nog ADC Cubes gewonnen, maar we doen inmiddels niet meer mee met awards shows of “industry gatherings”. Ik probeer vooral elke dag op kantoor te zorgen dat iedereen creatief en geïnspireerd blijft; awards vormen als zodanig geen onderdeel van creatief zijn, vind ik. Maar ik ben absoluut een voorstander van ideeën uitwisselen; dat is prachtig. Dat gebeurt natuurlijk ook tijdens zo’n week.’
‘Iedereen wordt “geïnspireerd” door dezelfde Instagram trend- en Facebook social porno’
Wat vind jij de belangrijkste ontwikkeling in het vak op het moment?
‘Voor branding en design is dat relevantie. Daar bedoel ik mee dat we nog wel eens afdrijven van waar het echt om gaat. Alles en iedereen (myself included) wordt “geïnspireerd” door dezelfde Instagram trend- en Facebook social porno. Zorgen dat alles wat we maken origineel, slim en tijdloos blijft, is moeilijk, maar de belangrijkste uitdaging.’
En wat vind jij het mooiste recente voorbeeld van creativiteit?
‘De jonge entrepeurs die ik dagelijks ontmoet. New York zat altijd al vol met creative masterminds, maar ik zie meer en meer talent dat besluit om geen über-commercieel werk te maken en hun energie te stoppen in het maken van waanzinnig prachtig spul, waar de wereld een beetje mooier en beter van wordt. Zoals Shira Wheeler (zie foto) van boutique sites als Keapbk.com (voor kaarsen), aelfie.com (vloerkleden) en oddobody.com (ondergoed). Zij is een mooi voorbeeld van een supercreatief die – mede met behulp van Kickstarter – haar eigen business is begonnen.’
Eng-San Kho met zoon Roman