Aan de gestaag aanzwellende hoeveelheid onderzoeken over het gebruik van adblockers, voegt IAB Nederland een eigen onderzoeksrapport toe. Het onderzoek dat is uitgevoerd in samenwerking met Mediabrands Marketing Sciences bestaat uit twee delen. Het eerste deel richt zich op het gebruik van adblockers. Voor dit onderzoek is een groep van 590 respondenten (MSI panel) ondervraagd.
Het tweede deel gaat dieper in op de motieven voor het gebruik van adblockers en de bereidheid van de consument om te betalen voor internetcontent. Voor dit onderzoek zijn driehonderd mensen geïnterviewd, van wie tweehonderd een adblocker hebben geïnstalleerd en honderd aanvankelijk een adblocker hadden geïnstalleerd en deze inmiddels weer hebben verwijderd.
Beide rapporten zijn gebundeld in het ‘Adblockers-onderzoek’ dat vandaag is gepresenteerd.
Whitelisten, betalen of website op zwart?
Hoewel het merendeel van de respondenten (69%) begrijpt dat websites voor hun bestaan afhankelijk zijn van advertentie-inkomsten, weerhoudt dat ze er niet van om adblockers te installeren. Van de respondenten heeft 32% ervaring met adblockers. Daarvan heeft 12% inmiddels over de adblocker sofware weer verwijderd.
Per saldo heeft 20% van de bevolking (2,5 miljoen Nederlanders) op dit moment een adblocker draaien. Van deze groep maakt 23% gebruik van ‘whitelisting', wat wil zeggen dat ze van bepaalde websites wel advertenties toestaan.
Slechts 2% van de adblocker-gebruikers is bereid om te betalen voor websites die ze belangrijk vinden. 69% van de mensen is niet bereid te betalen. En 13% wil dat wel, mits er dan geen advertenties worden vertoond.
Het weigeren van reclame kan betekenen dat websites de bezoekers die gebruik maken van adblockers de toegang tot bepaalde content ontzegggen. 71% van de adblocker-gebruikers respecteert het als websites 'op zwart gaan' als deze deteceteren dat er adblocker software draait.
Meest irritante advertentie formats
De redenen voor mensen om adblockers te installeren, lopen uiteen. Uit het onderzoek komt echter naar voren dat de Nederlandse consument zich vooral aan internetadvertenties ergert omdat het er simpelweg ‘te veel zijn’ (73%). Verder zorgen de advertenties voor een trage performance (42%), een punt waar de Consumentenbond recent op attenteerde; terwijl 36% installeert een adblocker om te ontkomen aan retargeting.
Eerder bleek uit uit onderzoek van Adlantic dat ook de de verschijningsvorm van digitale reclame van grote invloed op de mate van irritatie. Het IAB onderzoek bevestigt dit. De grootste ergernis vormen advertenties die niet kunnen worden weggeklikt (59%), de website helemaal afdekken (54%) en met geluid starten (41%).
De meest irritante advertentievormen zijn Floor Ads (88%), Lightbox (85%) en Skins (76%). Ook de non-skippable video ads worden als zeer storend ervaren (61%).
Irritatie beperken
Govaert Plesman, directeur van IAB Nederland, noemt de resultaten van het onderzoek 'een duidelijke signaal van de consument dat niet mag worden genegeerd'. 'Door deze onderzoeken weten we nu precies aan welke online advertising de consument zich ergert. Nu is het de verantwoordelijkheid van de sector om de irritatie zoveel mogelijk te beperken.'
Een van de maatregelen die IAB Nederland wil gaan inzetten, is een bewustwordingscampagne. Met deze campagne wil de branchevereniging de consument informeren over de mogelijke consequenties die het gebruik van adblockers met zich meebrengt, zoals het oprichten van betaalmuren of het introducerenfreemium modellen die adblockers met zich meebrengen.
Daarnaast wil IAB Nederland richtlijnen opstellen, onder meer ten aanzien van het gebruik van type uitingen,de laadsnelheid en volume. Ook het maximaal aantal vertoningen (frequency capping) moet onderdeel uitmaken van de afspraken. 'IAB Nederland zal de komende twee maanden uitvoerig met uitgevers, bureaus en adverteerders spreken', zegt Nathalie Peters, voorzitter IAB Nederland.
Het adblockers-onderzoek is hier te downloaden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!