Communicatiebureau Brand the Urban Agency heeft vanaf nu twee eigenaren: oprichter Rinske Brand krijgt versterking van Gwenda van der Ham. Van der Ham werkte sinds januari dit jaar als Director Campaigns & Customer Relations bij het bureau.
Verandering
'Aan haar inhoudelijke functie verandert niet zo veel, maar aan haar betrokkenheid bij Brand the Urban Agency des te meer', vertelt Brand. 'De verdeling van aandelen wordt ook fiftyfifty, dus volledig gelijkwaardig. Voor Gwenda is dit de eerste stap richting ondernemerschap, voor mij na tien jaar de eerste keer ondernemen met iemand samen.'
Logische stap
Brand vertelt dat het 'de enige logische stap was'. Zij ontmoette Van der Ham twee jaar geleden bij netwerkclub Jong Management. 'We delen veel opvattingen. Niet alleen over ons vak, maar ook over de manier waarop een bureau in de markt en maatschappij moet staan.'
Getrouwd
Van der Ham speelde al lange tijd met het idee om te ondernemen, maar wilde dat niet alleen. Brand: 'We besloten per januari een samenwerking te starten om te kijken of de klik duurzaam was. Dit noemen we gekscherend onze verlovingsperiode. De klik bleef en na negen maanden ‘verloven’ zijn we op 1 september zakelijk ‘getrouwd’.'
Bureau voor de stad en haar inwoners
Het bureau Brand the Urban Agency positioneert zich als dé marketing- en communicatiespecialist voor bedrijven, organisaties en overheden die positieve en duurzame impact willen hebben op de stad en haar inwoners. Het doel: in 2025 willen Brand en Van der Ham het leven van 25 miljoen stedelingen een stukje mooier of beter hebben gemaakt.
Werken voor gemeenten
Op dit moment werken zij bijvoorbeeld voor de gemeente Gouda aan de viering van het 750-jarig bestaan. 'Dat is pas over 5 jaar, maar nu al zijn we bezig de Gouwenaar te activeren en te betrekken', vertelt Brand. Voor de gemeente Rotterdam ontwikkelden ze de online community Fietsfan010. Op dit platform denken Rotterdammers actief mee over hoe fietsen in de stad beter kan.
Merken en steden
Daarnaast proberen ze merken te verleiden tot ‘brand urbanism’. Daar is sprake van wanneer een merk samen met de lokale overheid fysiek iets toevoegt aan een stad.
Brand: 'Je doet als bedrijf niet meer mee als je niet bijdraagt aan de maatschappij. Los daarvan is het de plek waar de grootste doelgroep van veel merken woont. Je kunt je klant werkelijk raken door positief bij te dragen aan de directe omgeving van die klant: zijn achtertuin, het plein, het park. Kijk, als Nike mijn standaard hardlooprondje leuker maakt ben ik eerder geneigd hun sportschoenen te kopen dan dat ik word doodgegooid met de zoveelste commercial.'
Lees alles over een recent Nederlands voorbeeld van ABN Amro.