Dat maakte Sanoma zojuist bekend. In het eerste kwartaal van dit jaar behaalde Media NeNe (ofwel Sanoma Nederland en België, dat sinds enige tijd is samengevoegd) een autonome groei van 3,1 procent. Ook het bedrijfsresultaat verbeterde ten opzichte van vorig jaar.
De totale omzet van het bedrijf daalde nog wel in het eerste kwartaal tot 175,6 miljoen (was 189,5 miljoen in 2015), omdat Sanoma | SBS in de afgelopen periode verschillende titels, waaronder Humo in België, heeft verkocht. De operationele winst voor aftrek rente en belasting (EBIT) steeg met 28 procent naar 7,4 miljoen door de toegenomen autonome omzet en kostenbesparingen.
Volgens Sanoma CEO Susan Duinhoven was de groei onder meer te danken aan de stijging van het marktaandeel van SBS Broadcasting in het eerste kwartaal (van 19,5 naar 20,5 procent) en de groei van de vergelijkbare netto-omzet in het Nederlandse print en online merkenportfolio. Hier steeg de autonome omzet met 7 procent. Bij SBS was er een groeiende advertentieomzet (+4%). 'Daaruit blijkt dat de gerichte portfolio- en crossmediale aanpak in ons voordeel werkt.'
Online video
Sanoma | SBS heeft haar portfolio in het eerste kwartaal verder aangescherpt met de aangekondigde verkoop van de drie glossy merken Marie Claire, Happy in Shape en Beau Monde aan Pijper Media. Sanoma noemt verder de nieuwe online-videostrategie 'die leidde tot 30 procent meer videostarts en omzet'. 'De eerste fase van de integratie van de pure-play digital merken (zoals NU.nl en Kieskeurig.nl) in het crossmedia-portfolio is voltooid en brengt de verwachtte synergievoordelen. Non-print media maken inmiddels 45 procent uit van de advertentieomzet van Sanoma | SBS.
Internationaal
Sanoma wist het bedrijfsresultaat overall in het eerste kwartaal naar +1,9 miljoen op te schroeven, waar vorig jaar nog 19,9 miljoen verlies werd geleden. De netto inkomsten daalden wel. Die kwamen uit op 353,1 miljoen euro, vorig jaar was dat nog 380,1 miljoen. Gecorrigeerd voor de veranderingen in de groepsstructuur daalden de netto inkomsten slechts met 0,1 procent.
Voor het hele jaar verwacht Sanoma een verbetering van het bedrijfsresultaat met +7 procent.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!