Overslaan en naar de inhoud gaan

Fusie Vivendi en Havas moet content, distributie en communicatie samenbrengen

Vivendi en Havas lijken nu echt samen te smelten na een bod - vorige week - van 2,2 miljard euro van het Franse mediaconcern op de…
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Dat de twee Franse concerns elkaar zouden vinden was al een paar jaar duidelijk, want ze zijn eigenlijk al aan elkaar verbonden. De vader van Yannick, Vincent Bolloré, heeft met zijn Group Bolloré een meerderheidsbelang in Havas van 60 procent én is chairman bij Vivendi. 

Vivendi maakte vorige week bekend een bod te willen doen op het meerderheidsbelang van Bolloré, voor een prijs van 9,25 euro per aandeel. Havas liet weten graag verder te praten met Vivendi. Als Vivendi eenmaal voor 60 procent eigenaar is, gaat men een gooi doen naar de rest van de aandelen en zullen de twee entiteiten volledig fuseren.

related partner content for mobile comes here

Fusie 'logisch'


‘Een fusie zou logisch zijn', zei Vivendi CEO  Arnaud de Puyfontaine al vorige maand. En ook Havas-topman Yannick Bolloré zag het helemaal zitten: 'We hebben dezelfde aandeelhouder, zijn allebei actief in de communicatiebranche, content is belangrijk voor Havas en Vivendi is één van de betere contentproducenten en -distributeurs. Andersom zijn data en consumenteninzichten cruciaal voor Vivendi en daarin is Havas gespecialiseerd.'

‘Een fusie zou logisch zijn', zei Vivendi CEO  Arnaud de Puyfontaine al vorige maand. En ook Havas-topman Yannick Bolloré zag het helemaal zitten: 'We hebben dezelfde aandeelhouder, zijn allebei actief in de communicatiebranche, content is belangrijk voor Havas en Vivendi is één van de betere contentproducenten en -distributeurs. Andersom zijn data en consumenteninzichten cruciaal voor Vivendi en daarin is Havas gespecialiseerd.'

De Franse bedrijven zien met de voorgenomen fusie content, distributie en communicatie convergeren.

Schaalvergroting nodig


Onder Vivendi vallen onder meer Canal+ Group, Universal Music, Ubisoft en Dailymotion. Havas is de holding waaronder in Nederland Havas Media en het vorig jaar gefuseerde creatieve bureau Havas Lemz vallen. Tot vier jaar geleden heetten de bureaus nog MPG (media) en Euro RSCG.

Onder Vivendi vallen onder meer Canal+ Group, Universal Music, Ubisoft en Dailymotion. Havas is de holding waaronder in Nederland Havas Media en het vorig jaar gefuseerde creatieve bureau Havas Lemz vallen. Tot vier jaar geleden heetten de bureaus nog MPG (media) en Euro RSCG.

Bij Havas ziet men dat schaalgrootte nodig is. Yannick Bolloré liet zich ontvallen dat de groep concurrentie krijgt van steeds meer verschillende partijen in de media.  

In vergelijking met de top-4 holdings WPP, Omnicom, Publicis en Interpublic Group of Cos. Is Havas betrekkelijk ‘klein. Ter vergelijking: Havas heeft een inkomen van ruim 2,2 miljard euro, marktleider WPP ruim 17 miljard. 

Havas is intern ook al een tijdje aan het ‘fuseren’ volgens de 'Together'-strategie. Daarin worden diverse disciplines onder één dak gebracht, ook in Amsterdam.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in