Frank Houben (KLM): ''Zonder lef geen vernieuwing' is mijn adagium

Lef  in Marketing #1

 

Meer dan ooit komt het in marketing aan op vernieuwing en hiermee gepaard lef en durf. Lef om te veranderen. Durf om risico’s te nemen. Innovatie heeft daarom ook een plek gekregen tijdens de uitreiking van de Effie Awards. Dit jaar wordt er voor het eerst – los van de Effies – een nieuwe prijs uitgereikt: de LEFfie, een ‘aanmoedigingsprijs’ voor vernieuwing in marketing. In enkele interviews voelen we evenzoveel innovatieve, veelbelovende, spraakmakende en vooral dappere marketeers aan de tand: Hoeveel lef heb jij?

Vandaag spreken we Frank Houben – KLM, Director Brand & MarCom 

 

1 Welke marketingvernieuwing heb jij het afgelopen jaar ontwikkeld of doorgevoerd? 

'‘Zonder lef geen vernieuwing’ is mijn adagium. Het afgelopen jaar hebben we weer vele vernieuwingen doorgevoerd. Met het digitale magazine iFly, waarmee we vorige week de Red Dot Award hebben gewonnen, maar ook met innovatieve campagnes zoals de 'The Care Tag'. Het mooiste compliment kwam van de jury van de Spin Awards, waar KLM de Grand Spin Award won. De jury was onder de indruk van onze 'onverschrokken houding ten aanzien van verandering en innovatie’.

 

2 Wat deed je hierbij anders en welke risico’s zijn hierbij genomen? 

'Met ‘The Care Tag’ campagne steken we onze nek uit, omdat we zelf een intelligent bagagelabel ontwikkelen met een offline GPS-module en een luidspreker. Reizigers die door Amsterdam wandelen, fietsen of varen krijgen zo de juiste tip op de juiste plek op het juiste moment. Zoiets bestond nog niet, dus daarmee lopen we best een groot risico. Na de start van de campagne hebben we nog twee maanden om het product verder te ontwikkelen. Maar in principe moeten  het gelijk goed zijn. Ja, uiteraard ga ik zelf op pad in Amsterdam om deze ‘Care Tag’ te testen!'

 

3 Wat heb je hiervan geleerd en wat zou je achteraf gezien nooit meer doen?

'Snel keuzes maken, iedereen genoeg vertrouwen geven en sturen op strakke deadlines.Dat we de Care Tag in meedere talen aanbieden, maakt het wel complex. Daar hebben we keuzes in moeten maken.'

 

4 Over lef en marketinginnovatie gesproken: Wie zou volgens jou een LEFfie moeten winnen?

'Heineken. Met de ‘Worlds Apart: an experiment’ campagne en ‘The Cities Project’ toont Heineken lef en hiervoor krjigt het veel lof.

 

5 Wat maakt volgens jou de Effie Awards bijzonder ten opzichte van andere prijzen?

'Omdat de awards in meer dan 30 landen worden toegekend, waarbij bewezen effectiviteit de hoofdrol speelt.'

 

Fotocredits: Ben Kortman

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie