Premium

FOX Sports wil met app amateurvoetbal omarmen

Amateurvoetballers en hun fans worden zelf verslaggever en regisseur met de app FOX Sports Camera.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

FOX Sports ontwikkelde in ­samenwerking met Framez de FOX Sports Camera, een app waarmee je een voetbalmoment kunt vastleggen tijdens een wedstrijd van je zoon, dochter, kleinkind, vriend, et cetera.

De camera heeft een aantal frames met de uitstraling van FOX Sports, waardoor het lijkt of je foto tijdens een live tv-wedstrijd is genomen. Download je de app, dan wordt de foto meteen op ­Facebook gedeeld met vrienden, familie. En de voetbalclub krijgt een real-time verslaggeving van alle amateurwedstrijden op de Facebook pagina van de club zelf.

Marketing Director Jan Bonjer:  ‘We willen op plekken aanwezig zijn rond het voetbal. De voetballiefde van mensen is groter dan alleen de zender. Vanaf zaterdagochtend half acht is er ook een enorm grote groep jongens en meisjes, mannen en vrouwen actief op de Nederlandse velden. Als klein jongetje of meisje droom je ervan om te schitteren op de professionele velden. Deze app is een sympathieke manier om daar iets van mee te geven. De plannen die we hebben rond het (amateur)voetbal zijn uitgebreider dan alleen deze app, maar dit is een eerste laagdrempelige stap.’

Daar sluit Mitchell Plaizier van Framez Media, die de app samen met FOX Sports heeft ontwikkeld, zich bij aan. ‘Wees eerst sympathiek voordat je gaat communiceren. Wil je uiteindelijk in de digitale omgeving van mensen binnenkomen, dan is dat echt een must. De vraag “hoe kan ik zo snel mogelijk dichtbij komen”, moet je eigenlijk omdraaien. Het wordt: hoe ga ik als gebruiker van sociale media een merk omarmen.’

Social engagement
Volgens Plaizier is er nagedacht over waar nou de sympathie van de FOX Sports-doelgroep ligt. ‘Wat vinden de mensen die elk weekend op de velden staan, als voetballer of toeschouwer nou leuk? Dat zit heel dicht tegen het merk aan. Je bent als vader of moeder trots dat je kind de man of the match is en wilt dat vastleggen.’

Plaizier zegt dat je met de app ‘social engagement’ naar een ander niveau brengt. ‘Veel merken hebben daar problemen mee. Je moet constant verrassen om nog op te vallen. Social engagement is onderdeel zijn van een gesprek. In ons geval genereer je zelf de content. Dus, je zoontje heeft twee keer gescoord. Je legt het moment vast, post het op Facebook en krijgt 66 comments en veel likes, dan ben je onderdeel van het gesprek. De app is zo gebouwd dat alles real-time is, dus kan een ander ook de voetbalwedstrijd meebeleven. Je bent dan eigenlijk verslaggever en regisseur tegelijk.’

De FOX Sports Camera is pas een maand geleden ‘voorzichtig’ gelanceerd, legt Marketing Executive Sabine Verheul uit. ‘Op onze zenders laten we het zien in de programma’s en daar krijgen we al goede respons op. Maar het is voor ons ook een leerproces. Nu gaan we het verder uitrollen. Doel is zo veel mogelijk amateurverenigingen te betrekken met de fotocontent die gegenereerd wordt. Je kan ook zelf je club aanmelden. De content bieden wij aan de betreffende amateurvereniging aan, zodat zij het gevoel krijgen betrokken te worden. De kleine verhalen die anders aan je aandacht zouden ontglippen krijgen nu een podium. Dat is een perfecte aanvulling op wat wij met het profvoetbal doen.’


Privacy claim
Uiteindelijk zullen er ook acties aan de FOX Sports Camera gehangen kunnen worden. In de app zit ook een privacy claim, waarbij de gebruiker zelf kan aangeven of een foto eventueel gebruikt mag worden voor commerciële doeleinden. Daarnaast kun je gerichte aanbiedingen doen. Nu kun je als je de camera gebruikt en ‘het mooiste amateurmoment van de week’ vastlegt, kans maken op FOX Sports-tenues voor je eigen voetbalteam.

Volgens Plaizier kan je er van alles omheen bedenken. ‘We kunnen een datacollectie opbouwen en real-time de mensen persoonlijk benaderen. Ze hebben je sympathie al, ze zijn eigenlijk FOX Sports ambassadeurs, dus staan ze ook open voor aanbiedingen.’  
 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie