Onderzoeksbureau Recma zet MEC Nederland bovenaan met 17 punten, zo blijkt uit het meest recente, halfjaarlijkse kwalitatieve onderzoeksrapport waarin de mediabureaubranche wereldwijd wordt geëvalueerd.
Op nummer 2 staat UM Universal met 16 punten en een gedeelte derde tot en met vijfde plaats is voor Initiative, MediaCom en Havas Media met 15 punten. Deze vijf bureaus worden allen 'high profile' genoemd door Recma. Dat geldt ook voor Mindshare, op een zesde plaats, met 12 punten.
In de top-6 staan dus 3 WPP-bureaus en 2 van IPG Mediabrands.
Op groepsniveau staat GroupM bovenaan voor Mediabrands en Havas Media.
De kwalitatieve evaluatie van Recma gaat om de sterke en zwakke punten van de mediabureaus aan de hand van een set van 19 criteria die gesegmenteerd zijn in vier categorieën: concurrentievermogen, vitaliteit, resources en klantprofiel. Daaronder vallen onder meer omzetaandeel en –groei, accountwisselingen, new business, stabiliteit in de top van het management, de toename van digitaal gespecialiseerd personeel, het leveren van gediversifieerde diensten en de klantrelaties.
Overigens is het Recma-onderzoek alleen gebaseerd op bureaus die bij internationale netwerken horen.
Top 6 mediabureaus in Nederland
1 MEC 17 pt,ranked "High Profile”
2 UM Universal 16 pt, ranked "High Profile”
3/4/5 Initiative, MediaCom, Havas Media, 15 pt, ranked “High Profile”
6 Mindshare 12 pt, ranked "High Profile"
Top 6 bureaugroepen in Nederland
1 GroupM 45 pt
2 Mediabrands 31 pt
3 Havas Media 15 pt
4 Dentsu Aegis Network 14 pt
5 Omnicom Media Group 12 pt
6 Publicis Media 10 pt
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!