Op 4 april deed Rabobank een oproep aan een breed scala creatieve en semi-creatieve partijen om een open sollicitatie te doen om een nieuwe campagne te mogen bedenken. Een campagne gebaseerd op een aangescherpte positionering.
5=7
Op 18 april zou een selectie plaatsvinden door Team Marktintroductie van de 5 meest veelbelovende coalities. Nu maakt Rabobank bekend om door te gaan met 7 coalities. Twee coalities ontvingen een wildcard. Dit zijn de coalities:
Het Kartel
Bestaande uit: Top Notch records, SPEC artist management, This that+the other(creatief bureau) en CCCP(Content productie).
Cultering earth
Bestaande uit: thonik (ontwerpers collectief), MVRDV(architecten), Makkink & Bey(ontwerpstudio), Ine & Sanne(regiseursduo).
Planet bank
Bestaande uit: Dennis Karpes(Justdiggit), Ronald Hutjes(Alterra), Willem van der Schoot(Havas Lemz) & Yannick Bolloré(Havas Group).
DoenDenkers
Bestaande uit Ogilvy&Social.Lab Amsterdam(reclame bureau), Blazhoffski(programmamakers), Paul Postma(ontwerper), Styn Claessens(Kipster Farm), Ester Gould & Sarah Sylbing(documentairemakers), Silke Tijkotte(Flora Holland & Let it grow).
Coalitie &Samhoud
Bestaande uit &Samhoud Consultancy, &Samhoud Media, &Samhoud Places, &Ranj, The Virtual Reality Cinema, Stakeholderwatch, RTL, het Balletorkest & Pool.
Wildcard 1: The world is our canvas
Een coalitie van storytellers bestaande uit onder andere creatievelingen, community builders, grafiti artiesten, architecten, musici, patissiers en gamification experts.
Wildcard 2: Open minds voor Rabobank
Bestaande uit Behaviour Change Group, Open Now, Jong Talent van Rabobank en een Board of Experienced minds
Verrassend
Rabobank spreekt van een overweldigend aantal aanmeldingen voor de creatieve oproep. 198 coalities hebben gereageerd. Rabobank: ‘De coalities lieten veel inspiratie, verbeeldingskracht en verrassende invalshoeken zien.’
Onder de indruk
Leendert Bikker, directeur communicatie van Rabobank zegt in een toelichting alle inzenders zeer dankbaar te zijn voor alle energie, passie en verbeeldingskracht die Rabobank terug kon zien in het geleverde werk. ‘Ik ben onder de indruk van brede betrokkenheid bij de missie van Rabobank. Het is prachtig om te zien dat zo veel verschillende creatieven zich vol vuur in willen zetten voor de welvaart en het welzijn in Nederland én Banking for Food. De oproep was een zoektocht naar spraakmakende coalities en we zijn erg blij met de enorme variatie aan inzendingen. Wij gaan dan ook samen met de uitgekozen coalities snel van start.’
Wild cards
Directeur marketing Dorkas Koenen zegt aanvullend: ‘Dankzij het hoge niveau van de inzendingen kiezen we ervoor om met vijf coalities door te gaan alsook twee wild cards uit te delen. Bij de selectie hebben wij gekeken naar onconventionele en spraakmakende coalities die een inspirerende invalshoek en motivatie ingediend hebben. Internationale potentie en voldoende slagkracht zijn hierbij ook meegenomen.’
Vervolg
Op vrijdag 21 april brieft Rabobank de zeven coalities live en gezamenlijk op de positionering en op de businessuitdagingen van de Rabobank. Op 11 mei presenteren de zeven coalities hun concepten. Op basis daarvan kiest Rabobank samen met een externe jury twee coalities om verder mee te werken. Hierna worden deze twee concepten onderzocht in de markt en bij klanten. Op 23 mei vinden de definitieve presentaties plaats. Besluitvorming vindt plaats op 29 mei.