Dit betekent dat eenderde van alle display advertising bestedingen nu gaat naar mobile advertising. Deze groei gaat ten koste van desktop advertisting dat relatief is gedaald.
Ook online video advertising groeit sterk met een toename van 28% . Hierbij valt op dat een groot deel van de online video op mobiele apparaten wordt bekeken, terwijl video ook steeds meer via programatic trading platforms verhandeld.
Deze vorm van geautomatiseerd verhandelen via computeralgoritmes zette z'n opmars in 2015 onverminderd voort (+30%).
De cijfers zijn afkomstig uit de Onlnie Ad Spend Studie die Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB Nederland. Het onderzoek laat zien dat online binnen de mediamix steeds sneller marktaandeel wint.
Search advertising laat een groei zien met 10,5%, op de voet gevolgd door classified advertising zoals vergelijkingssites en rubrieksadvertenties (9,1%). Display advertising groeit als categorie het minst snel, met een stijging van 5,7%.
De Online Ad Spend Study 2015 is vanaf vandaag te downloaden op www.iab.nl.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!