Creatief trio lanceert nieuw tijdschrift: The Folks of Amsterdam

Het is een tijdschrift vol diepte-interviews met creatieve en avontuurlijke Amsterdammers

Fotocredit: Jerome de Lint

Art director Dorien Franken (foto: midden), fotograaf Jerome de Lint (foto: rechts) en Britse schrijver Siji Jabbar (foto: links) publiceren een Engelstalig, online (en toekomstig offline) tijdschrift. Volgens de makers bevat het magazine geen advertenties, banners of pop-ups. Er zijn ook geen abonnementskosten.

Persoonlijke, lange verhalen
In het magazine staan persoonlijke interviews en mini-documentaires over ondernemende mensen. ‘Ieder interview is een close-up van het leven van een "Folk"’, vertelt Franken. ‘We willen de persoonlijke kant belichten. Een behaald succes is vaak het eindpunt van iemands verhaal, of in ieder geval het startpunt voor een groot tweede hoofdstuk. Wij zijn vooral benieuwd naar de start en de aanloop naar iemands succes omdat daar vaak groei, frustratie en overwinning zit, onderwerpen waarvan je kunt leren.’

De doelgroep is volgens de oprichters ‘iedereen die geïnteresseerd is in creativiteit en ondernemerschap’. Franken, De Lint en Jabbar maken het tijdschrift naast hun baan. Geld verdienen aan het magazine heeft daarom nu nog geen prioriteit.

Merkverhalen als verdienmodel
In de toekomst willen ze aan de slag met branded content. Franken: ‘We willen merken met hun doelgroep verbinden via storytelling. Net als bij de andere verhalen, gaan we ook bij betaalde verhalen terug naar waar het begon: de mens achter het product.’

Ze vertelt dat ze merken een kans wil bieden om zich open te stellen. ‘We vertellen het verhaal achter het merk. We maken de ondernemers authentiek en benaderbaar.’

Geen onderscheid tussen betaald en onbetaald
Terwijl experts benadrukken dat het belangrijk is om onderscheid te maken tussen betaalde en onbetaalde content, is de redactie van The Folks dat niet van plan. ‘We maken geen onderscheid tussen wat wel en niet betaald is, dat is niet nodig’, vindt Franken. ‘We gaan bij ieder verhaal voor kwaliteit. De merken waarmee we willen werken moeten zich echt durven blootgeven. We selecteren alleen bedrijven die goed zijn voor mens en milieu.'

Toekomstplannen
Het doel is inspiratie bieden. 'Het zou mooi zijn als iemand op een zolderkamer in Berlijn of London met de wens om iets op te zetten bij toeval op The Folks Magazine stuit, een verhaal leest en denkt: “Dit kan ik ook!”’

Ze willen het platform in de toekomst uitbreiden met een gedrukt tijdschrift en The Folks Talks: events waarbij Amsterdammers ‘met elkaar delen en vermenigvuldigen’. Het team zoekt nog een investeerder die past bij het merk.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie