In de komisch bedoelde televisiecommercial (bureau: Backbone Marketing uit Amersfoort) van Aviko die recent on air ging, zien we een groepje mannen die nogal onvoorzichtig te werk gaan bij het aansteken van de barbecue. Het resultaat is dan ook dat één van hen in lichterlaaie komt te staan.
In de commercial loopt het - uiteraard - goed af, maar in de praktijk lopen honderden mensen per jaar brandwonden op bij het barbecueën, tientallen van hen komen zelfs in het brandwondencentrum in Beverwijk terecht. Veel brandwondenslachtoffers zijn naar aanleiding van de commercial dan ook kwaad op Aviko, dat meldt de Telegraaf. De boze reacties komen binnen bij de Nederlandse Brandwonden Stichting. Een woordvoerster: 'Het doet mensen ongewild denken aan hun eigen vervelende ervaring.' De stichting reageert terughoudend en eist niet direct dat de reclame van de televisie gehaald moet worden. 'We willen in gesprek en kijken of dit op een positieve manier kan worden opgelost.'
Ook de Reclame Code Commissie heeft klachten over de commercial ontvangen. Een uitspraak volgt op zijn vroegst eind mei.
Aviko is niet van plan om te stoppen met uitzenden van de commercial, maar wil wel een oplossing vinden. Aviko zou overwegen om de bewuste scène aan te passen. Aviko: 'Het ligt iets gevoeliger dan gedacht.'
Jacqueline Tomassen, eigenaar van het reclamebureau, Backbone Marketing, zegt in een reactie aan Adformatie dat er van tevoren wel goed was nagedacht over een mogelijk risico: 'Zorgvuldigheid staat voorop. De humor die we erin hebben proberen te brengen is zo overdreven, dat het als ludiek gezien wordt. De commercial is kwantitatief getest en daar kwam hij goed uit, er waren geen negatieve geluiden. Dat neemt niet weg dat we het heel vervelend vinden dat er mensen zijn die er moeite mee hebben.’
Maar van een eventuele aanpassing van de commercial is volgens Tomassen geen sprake. 'De commercial blijft zoals hij is. We gaan volgende week eerst op gesprek bij de Nederlandse Brandwonden Stichting in Beverwijk. Behalve Aviko zelf, zitten wij daar ook bij. We gaan kijken hoe we eruit kunnen komen, respect voor alle betrokken staat daarbij voorop.'
Een mogelijke wijziging in de commercial daarna, is mosterd na de maaltijd omdat de campagne dan al voorbij is. Dat beaamt Tomassen ook. ‘We vinden het vervelend dat mensen gekwetst zijn, maar over het algemeen wordt hij toch ludiek gevonden en niet aanstootgevend. We staan nog steeds achter de uitkomsten van de test en geloven in onze eigen zorgvuldigheid.’
Overigens komt de jack-ass achtige aanpak (mannen doen allemaal domme dingen waarbij ze zich bezeren) van het concept niet onder druk te staan naar aanleiding van de nu ontstane reuring. Tomassen: 'Het concept is namelijk heel succesvol gebleken. Het marktaandeel van Aviko is voor het eerst door de magische grens van 60 procent heengegaan.'