Volgens betrokkenen spelen de betalingsproblemen al twee jaar. Ze krijgen inmiddels geen antwoord meer op herhaalde verzoeken tot betaling. Bellen heeft niet veel zin: de telefoon bij Mama Media Group (MMG) wordt nauwelijks opgenomen.
Mama Media Group is uitgever van diverse tijdschriften en websites rondom ouderschap. De bekendste titel is Fabulous Mama & Family. Ook nam de uitgever J/M drie jaar geleden over van Weekbladpers, maar die titel is inmiddels failliet gegaan. Er bestaat nog wel een site. De printtitel Fabulous Mama & Family komt steevast te laat bij de lezers, of zelfs helemaal niet, zoals afgelopen week.
Cashflowproblemen
Directeur Alex Stempels reageerde vorige maand in een artikel op Villamedia als volgt: ‘Er zijn inderdaad wat betalingsachterstanden ontstaan. We hebben wat cashflowproblemen. Er zijn nieuwe debiteuren bijgekomen die betalingstermijnen van 90 dagen hanteren. Dat levert een gat op. Als je geld in debiteuren zit en niet bij de bank staat, dan wordt het lastig om mensen te betalen. Ook zijn we de laatste jaren heel snel gegroeid, waardoor onze financiële afdeling ondergesneeuwd is geraakt.’
Ondertussen nam MMG in augustus wel een bedrijf in Duitsland over.
De maat is vol
Nu is de maat vol voor veel freelancers die nog geld krijgen en kiezen ze openlijk de aanval via verschillende (sociale) kanalen. Onder hen Jan Dijkgraaf, die zich in zijn Briefje van Jan rechtstreeks tot Stempels wendt. Dijkgraaf zegt: ‘Het is structureel. De enige manier om betaald te krijgen: tegen de deadline je nieuwe verhaal niet leveren.’
Een andere freelancer, Susan van Stiphout (Miss Pointwood), heeft voor duizenden euro’s uitstaan bij MMG. Zelfs haar incassobureau kreeg nul op het rekest. Ze wil nu juridische stappen ondernemen. Op Twitter postte ze:
Distributeurs
Ook distributeurs en verpakkers blijven met openstaande rekeningen zitten. Dirk Pepplinkhuizen, eigenaar van 2511 Group deed de verzending van het blad Fabulous Mama & Family in België, maar is daarmee gestopt omdat betalingen uitbleven. ‘Er is al een paar weken geen blad meer verstuurd. Ik heb overleg gehad met WIAL dat de verpakking en adressering in Nederland doet. Daar staan de bladen al een paar weken onaangeroerd.’
Bij WIAL erkent een woordvoerster de problemen met MMG.
Stappen ondernemen
Pepplinkhuizen zegt dat zijn bedrijf niet voor duizenden euro’s is gedupeerd, maar WIAL en PostNL – dat de verzending in Nederland doet - wel. Maar hij wil wel actie ondernemen. ‘We willen gezamenlijk kijken hoe we dit soort mensen kunnen aanpakken wegens wanbeleid. Je neemt een uitgeverij over, dan gaat alles mis en je laat mensen die te aardig zijn en doorgaan met leveren in de kou staan. Het geld zal wel niet meer in het bedrijf zitten, dus willen we de directie persoonlijk gaan aanpakken.’
Reactie Alex Stempels
Alex Stempels reageert per mail aan Adformatie. ‘Ik ben enige tijd geleden gebeld door een journalist van Villamedia met een zelfde vraag’, zegt hij verwijzend naar bovenstaand artikel.’ Volgens Stempel is er geen verandering in de situatie. ‘Dat verhaal staat nog steeds.’ Maar hij belooft: ‘Medio december of begin januari heb ik meer nieuws over de vervolgstappen (groei en financiering) van MMG.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!