Premium

Belangrijkste partijen in advertising praten over ad blocking op grote schaal

Spelers als Google, Microsoft, Procter & Gamble, Unilever, GroupM en Facebook die in de Coalition for Better Ads zitten, willen nu snel actie.

Ze bespreken een strategie om de slechtste en meest irritante online reclames voortaan te weren. De meest waarschijnlijke aanpak is het omarmen van een technologie waarbij je niet meer automatisch uitingen (meteen afspelende video's en pop-ups) te zien krijgt. 

Dat meldt Adage. De grote spelers in tech en advertising, waaronder ook IAB en adverteerdersassociatie ANA, praten er samen over in de Coalition for Better Ads, die eind vorig jaar werd opgericht. Een woordvoerder meldt aan het Amerikaanse reclamevakmedium dat het de bedoeling is dat 'uitingen die de online beleving van de consument verpesten' te stoppen. 'Deze reclame kan namelijk uiteindelijk het hele internet ecosysteem ondermijnen.' 

Bloedirritante reclames
Volgens de zegsman zou een ad blocking mechanisme waarover nu wordt gesproken er al voor het einde van het jaar kunnen zijn. Alleen advertenties die de richtlijnen van de Coalition for Better Ads volgen, worden zichtbaar.  Er wordt een bepaalde score aan een advertentie gehangen.

Eerder dit jaar betaalde de coalitie zo'n 25.000 participanten in de VS en Europa om 104 verschillende soorten advertenties te testen op desktop en mobiel. Daaruit kwam naar voren wat velen al weten: consumenten vinden automatisch afspelende video's met geluid, pop-ups en 'flashy' reclames die van kleur veranderen bloedirritant.

Adblocker in Google Chrome
Afgelopen week kwam al naar buiten dat Google een adblocker in Chrome zou willen bouwen, zowel in de desktop- als mobiele versie. Bronnen meldden dat aan The Wall Street Journal. Google heeft zelf het bericht nog niet bevestigd, maar zegt nauw samen te werken in de 'coalitie'. Google is zeer afhankelijk van online reclame-inkomsten.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie