Dat blijkt uit een nieuw rapport van het marktonderzoeksburau YStats.com. Asia-Pacific is de grootste markt ter wereld als het gaat om online retail en blijft snel groeien. Een belangrijke aanjager is het grensoverschrijdend webwinkel verkeer, dat volgens de regio in 2020 goed zal zijn voor bijna de helft van alle door consumenten gedane online aankopen
Tussen landen zijn sterke verschillen te zien in het aandeel internationale webaankopen, variërend van een paar procent in Indonesië tot meer dan tweederde in Australie.
China is zoals te verwachten is de belangrijkste online markt, zowel voor im- als export. Bijna een derde van de online consumenten plaaatste vorig jaar een online bestelling bij een Chinese webwinkel, terwijl China voor veel landen in de top-3 van online winkelbestemmingen staat.
Kenmerkend voor Chinese online e-commerce platforms als Alibaba en JD.com, is dat ze actief bijdragen aan zowel im- als export. Buitenlandse aanbieders hebben via deze platforms toegang tot Chinese online consumenten, terwijl ze omgekeerd Chinese aanbieders toegang bieden tot overzeese online kopers.
Een andere grote consumentenmarkt, Japan, onderhoudt intensieve contacten met China en de VS, waarbij de omvang van de export die van de import overstijgt. Ook Zuidkoreanen kopen veel bij Amerikaanse en Chinese webwinkels, vooral kleding en voedingssuplementen. In Zuid-Oost Azië wordt er veel internatinaal gewebwinkeld in Singapore.
Overigens groeit ook het internationale online handelsverkeer in Nederland hard. In het tweede kwartaal dit jaar shopte een op de drie Nederlanders bij een buitenlandse webwinkel. Dat is dertig procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!