Zijn opvolger Arjan Kapteijns is sinds 2009 ceo van Saatchi & Saatchi | Leo Burnett Nederland en zal Publicis Groep toevoegen aan zijn verantwoordelijkheden.
Kapteijns (rechts op de foto) zal gaan rapporteren aan Pedro Simko, sinds vijf maanden Managing Director Western Europe Publicis Worldwide en daarvoor Client Director, Europe, Middle East & Africa Saatchi & Saatchi.
Simko licht in een persbericht toe: 'Deze ontwikkeling is onderdeel van onze strategie om een solide en op groei georiënteerde structuur te bouwen in Nederland. De verschillende bureaumerken zullen hun eigen profiel en identiteit behouden. Door alle groepsentiteiten onder één leiderschap te brengen garanderen we maximale samenwerking in de niet-competitieve gebieden. We hebben recent soortelijke structuren succesvol geïmplementeerd in verschillende Europese landen. Door binnen de holding intensiever met elkaar samen te werken, kunnen we klanten bieden waar ze het meeste behoefte aan hebben: geïntegreerde state-of-the-art dienstverlening die gehele communicatie spectrum beslaat.'
Voorlopig blijven de bureaus in hun afzonderlijke behuizingen zitten. Niettemin is de huur van het pand waar Saatchi & Saatchi/Leo Burnett en Starcom aan de Danzigerkade in Amsterdam per eind van het jaar opgezegd.
Ook over de personele bezetting en sleutelposities bij de verschillende bureaus - bij Publicis in Amstelveen werken 92 mensen, bij Saatchi 30 - is nog geen duidelijkheid. Kapteijns: 'Dat gaan we de komende periode bekijken.'
Jack de Graaff (links op de foto): 'Ik heb begin februari in Parijs mijn vertrek aangekondigd. Na bijna 9 jaar Publicis - en daarvoor 12 jaar BBDO - ga ik mijn carrière een nieuwe wending geven. Vanwege de continuïteit voor medewerkers en klanten hebben we afgesproken dat ik tot 1 augustus aanblijf en graag ondersteun ik Arjan bij de overgang. Publicis was een enerverende rit. Met geweldige mensen, succes in new business en het winnen van vele creatieve prijzen, inclusief 4 Effies, 13 SAN accenten, 3 ADCN Lampen en 4 Cannes Leeuwen. Ik ben er trots op dat we in de afgelopen jaren twee keer bij de SAN genomineerd zijn als Bureau van het Jaar. Ik ga mijn mensen en onze klanten zeker missen, maar verheug me er op na 1 augustus even afstand te nemen en te resetten. Ik plan eerst een sabbatical en zie daarna wat de toekomst me brengt.'
De Publicis Groep Nederland bestaat naast Publicis en Saatchi & Saatchi | Leo Burnett ook uit de gespecialiseerde bureaus KOEN, Compasso, GPR en Found. Publicis Dialogue is geïntegreerd in Publicis.
Een interview met Pedro Simko en Arjan Kapteijns verschijnt in Adformatie #10 van volgende week vrijdag 9 mei.