Wereldwijd gebruiken 198 miljoen mensen software om webadvertenties te blokkeren, zo blijkt uit een rapport van Adobe en Pagefair. Het aantal gebruikers van adblockers steeg in een jaar tijd met 41 procent. Zo'n 77 miljoen gebruikers van adblockers bevinden zich in Europa.
In Nederaland maakt14% van de bevolking gebruik van een adblocker. Grieken zijn de fanatiekste gebruikers van de extensies. Liefst 37% van de bevolking in Griekenland heeft een adblocker geïnstalleerd. Gebruik van de adblockers zorgt voor ongeveer 20 miljard euro aan gemiste inkomsten voor website-eigenaren.
Zo'n tweederde van de gebruikers van adblockers (126 miljoen) heeft een extensie voor Google Chrome. Ongeveer een kwart (48 miljoen) gebruikt Firefox.
Op smartphones worden nog nauwelijks adblockers gebruikt. 98 procent van het gebruik vindt plaats in desktopbrowsers. Daar komt mogelijk echter verandering in. De populaire adblocker Adblock Plus werkt aan versies voor iOS en Android, en wil ook binnen apps voor iOS advertenties gaan blokkeren. Het is nog onduidelijk of Apple dit in de App Store zal toestaan.
Adobe zegt te verwachten dat vooral smartphones zullen bijdragen aan toekomstige groei in het gebruik van adblockers. Het bedrijf verwacht dat de gemiste inkomsten voor uitgevers volgend jaar zullen verdubbelen.
Verdienmodel
Adblock Plus blokkeert niet alle advertenties. Bedrijven kunnen een bedrag betalen aan Adblock Plus om hun advertenties toch wel te tonen, wat het verdienmodel van de browserplugin is.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!